Zusammenfassung
Ziel: Darstellung der diagnostischen Möglichkeiten der endokavitären Anwendung von Ultraschallkontrastmittel
über Drainagen, im biliären System sowie bei oraler Gabe zur Untersuchung des GI-Traktes.
Material und Methoden: Kochsalzlösung unter Zumischung eines Tropfens SonoVue® wurde über die Drainage bzw. pro-/retrograd in das biliäre System eingebracht. Bei
der oralen Anwendung wurden unterschiedliche Mischungsverhältnisse von Wasser mit
SonoVue® verabreicht.
Ergebnisse: Die Kontrastmittelzumischung in Kochsalzlösung erleichtert die Lagekontrolle der
Drainage und liefert zusätzliche Informationen zur Ausdehnung des zu drainierenden
Prozesses. Komplikationen wie Fisteln zu den Gallengängen, Gefäßen, Darmschlingen,
anderen Organen oder in die freie Bauchhöhle sind sensitiv erkennbar. Das biliäre
System lässt sich gut darstellen. Bei der Gabe per os lässt sich das Kontrastmittel
im Gastrointestinaltrakt verfolgen. Auch lassen sich Anastomoseninsuffizienzen und
Perforationsstellen erkennen.
Schlussfolgerung: Die Gabe eines verdünnten Ultraschallkontrastmittels über eine Drainage bringt wertvolle
Informationen über Lage, die Ausdehnung und Kommunikation des drainierten Prozesses
zur Umgebung. Das biliäre System ist darstellbar. Die Gabe von Ultraschallkontrastverstärker
per os ist möglich und kann Anastomoseninsuffizienzen und Perforationsstellen darstellen.
Abstract
Purpose: To demonstrate the benefit concerning localisation, measurement and visualisation
of complications of drained fluid collections in the abdomen by applying ultrasound
contrast agent via drainage catheters. In addition, to investigate the usefulness
of CEUS in applying the agents in the biliary tract or when given orally.
Materials and Methods: A single drop of SonoVue® was added to 0.9 % saline solution and instilled via drainage catheters. Location,
dimensions and complications of drained fluid collections were recorded and compared
to the results of sonographic examination using saline solution alone and fluoroscopic
examination using iodinated contrast agents. The biliary system was visualised by
applying the solution via nasobiliary drains or via ERC catheterisation. Orally administered
solutions consisted of one drop of SonoVue® in 50 ml aqua.
Results: Admixture of an ultrasound contrast agent to saline solution facilitates position
monitoring of the drains in fluid collections and provides reliable information on
the dimensions of the drained collection. Complications like fistulae to the biliary
system, blood vessels, small or large intestine or to the peritoneal cavity are precisely
displayed. The biliary system is shown in detailed description. Orally administered,
the contrast agent is visible after intake long unto the colon. Insufficient anastomoses
or spontaneous perforations become detectable.
Conclusion: The application of ultrasound contrast agents via drainage catheters provides substantial
information on location and dimensions of drained fluid collections and their communication
with surrounding organ structures. The biliary system can be visualised. Oral administration
is feasible and provides important additional information.
Key words
abdomen - thorax - drainage - ultrasound - abscess