Psychiatr Prax 2011; 38(7): 352-354
DOI: 10.1055/s-0031-1276861
Kasuistik
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Polydipsie bei paranoider Schizophrenie mit tödlichem Ausgang

Fatal Aspiration Following Polydipsia in SchizophreniaTanja  Katharina  Franziska  Gaigalat1 , Frank  Thomas  Bopp1 , Martin  Zinkler1
  • 1Klinik für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik, Klinikum Heidenheim
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Publication History

Publication Date:
02 August 2011 (online)

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Zusammenfassung

Anliegen In dieser Kasuistik wird der fulminante Verlauf einer Polydipsie im Rahmen einer paranoid-halluzinatorischen Schizophrenie dargestellt. Methode Es werden Ausgangslage, psychopathologischer und körperlicher Befund sowie der Behandlungsverlauf beschrieben. Ergebnisse / Schlussfolgerungen Nicht selten kommt es im Rahmen von schizophrenen Erkrankungen zu einer psychotisch bedingten Polydipsie mit Hyponatriämie und Erbrechen. Patienten, die dieses neurobiologisch nicht ausreichend geklärte Syndrom zeigen, haben eine erhöhte Mortalität. Auch bei intensiver psychiatrischer und medizinischer Behandlung kann der Verlauf letal enden.

Abstract

Objective and Methods Polydipsia with hyponatraemia commonly occurs with chronic psychosis and is associated with a reduced life expectancy for individuals diagnosed with schizophrenia. We describe a 51 years old man who presented with polydipsia during a relapse of paranoid schizophrenia. While treated with Clozapine, and despite regular observation and daily control of creatinine and electrolytes, the man suddenly collapsed and died after drinking huge amounts of water. No sedation from psychotropic medication or drugs and alcohol was present in this case. Sodium levels on the day of death and the day before were within normal range. A post-mortem revealed aspiration of water and gastric content as the cause of asphyxiation and death. A literature search in Medline and Embase did not yield a description of a similar case. Results and Conclusions This case highlights the risk of aspiration associated with polydipsia in chronic schizophrenia. Daily control of electrolytes to identify hyponatremia and regular observation are recommended but may not be sufficient to prevent sudden death from drinking huge amounts of water.

Literatur

Dr. med. Martin Zinkler

Klinik für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik
Klinikum Heidenheim

Schlosshaustraße 100

89522 Heidenheim

Email: martin.zinkler@kliniken-heidenheim.de