neuroreha 2010; 2(2): 80-85
DOI: 10.1055/s-0030-1254343
Schwerpunkt Motivation
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Bedeutung der Neuropharmakologie für die Neuroreha – Wirkung von Medikamenten auf Motivation und Lernen

Klaus Scheidtmann
Further Information

Publication History

Publication Date:
09 June 2010 (online)

Zusammenfassung

Nach einer Hirnschädigung können pharmakologische Interventionen den Prozess der Reorganisation und somit des Wiedererlernens verloren gegangener Funktionen positiv beeinflussen. Als effektiv und gleichzeitig sicher stellte sich dabei die Substanz Levodopa heraus, welche aus der Behandlung des Parkinson-Syndroms bekannt ist. Sowohl motorische, alltagsrelevante Fertigkeiten als auch neuropsychologische Symptome lassen sich durch enge zeitliche Abfolge der pharmakologischen Intervention mit anschließendem Training positiv beeinflussen. Dies gilt nicht nur für Patienten nach erworbener Hirnschädigung, sondern auch für gesunde Menschen. Dieser Artikel gibt einen kurzen Überblick über die Bedeutung der Neuropharmakologie in der Rehabilitation.

Literatur

  • 01 Aarsland D , Brønnick K , Alves G  et al.. The spectrum of neuropsychiatric symptoms in patients with early untreated Parkinson’s disease.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 2009;  80 928-930
  • 02 Abler S , Erk S , Walter H . Das menschliche Belohnungssystem.  Nervenheilkunde. 2005;  3 1-8
  • 03 Bjelke B , Brown A , Sabouri S  et al.. Beam walking without aversive stimuli as a tool to record motor recovery after photochemically-induced unilateral lesion of sensory-motor cortex: Training effect contra d-amphetamine treatment.  Neurosci Abst. 1993;  19 1653
  • 04 Chemerinski E , Robinson R G. The neuropsychiatry of stroke.  Psychosomatics. 2000;  41 5-14
  • 05 Dam M , Tonin P , De Boni A  et al.. Effects of Fluoxetine and Maprotiline on Functional Recovery in Poststroke Hemiplegic Patients Undergoing Rehabilitation Therapy.  Stroke. 1996;  27 1211-1214
  • 06 Feeney D M. Rehabilitation pharmacology: Noradrenergic enhancement of physical therapy. In: Ginsberg M , Bogousslavsky J , eds Cerebrovascular diseases. Blackwell Science; New York; 1998
  • 07 Fleet W S, Valenstein E , Watson R T et al.. Dopamine agonist therapy for neglect in humans.  Neurology. 1987;  37 1765-1770
  • 08 Freivogel S . Motorische Rehabilitation nach Schädelhirntrauma. Pflaum Verlag; München; 1997: 189
  • 09 Geminiano G , Bottini G , Sterzi R . Dopaminergic stimulation in unilateral neglect.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 1998;  65 344-347
  • 10 Gold P E, Delanoy R L, Merrin J . Modulation of Long-Term Potentiation by peripherally administered amphetamine and epinephrine.  1984;  305 103-107
  • 11 Grujic Z , Mapstone M  et al.. Dopamine agonists reorient visual exploration away from the neglected hemispace.  Neurology. 1998;  51 1395-1398
  • 12 Hackett M L, Anderson C S, House A O et al.. Interventions for treating depression after stroke.  Cochrane Database of Systematic Reviews 2008;  (2) Art. No. CD003437 DOI: 003410.001002/14651858.CD14003437.pub14651853
  • 13 Hurford P , Stringer A Y, Jann B  . Neuropharmacologic treatment of hemineglect: A case report comparing bromocriptine and methylphenidate.  Arch Phys Med Rehabil. 1998;  79 346-349
  • 14 Jorge R , Robinson R G, Arndt S  et al.. Mortality and poststroke depression: a placebo-controlled trial of antidepressants.  American Journal of Psychiatry. 2003;  160 1823-1829
  • 15 Knecht S , Breitenstein C  et al.. Levodopa: faster and better word learning in normal humans.  Ann Neurol. 2004;  56 20-26
  • 16 Lincoln N , Leadbitter D . Assessment of motor function in stroke patients.  Physiotherapy. 1979;  65 48-51
  • 17 Mazagri R , Shuaib A , McPherson M  et al.. Amphetamine failed to improve motor function in acute stroke.  Can J Neurol Sci. 1995;  22 25
  • 18 Niedermeier N  et al.. Prevention treatment of poststroke depression in patients with acute stroke.  J Clin Psychiatry. 2004;  65 1619-1623
  • 19 Nutt J G, Fellman J H. Pharmacokinetics of Levodopa.  Clinical Neuropharmacology. 1984;  7 35-49
  • 20 Pahlke K , Scheidtmann K  . Levodopa steigert die Effektivität des Explorationstrainings bei linksseitigem Neglect.  Akt Neurol. 2003;  30 131
  • 21 Reding M , Solomon B , Borucki S . Effect of Dextroamphetamine on motor recovery after stroke.  Neurology. 1995;  45 222
  • 22 Rössler N , Heuschmann P , Wersching H  et al.. Levodopa improves procedural motor learning in chronic stroke patients.  Arch Phys Med Rehabil. 2008;  89 1633-1641
  • 23 Scheidtmann K , Müller F , Fries W  et al.. Der Einfluss von L-dopa auf das Gedächtnis bei Schlaganfallpatienten.  Akt Neurol. 2000;  27 227
  • 24 Scheidtmann K , Fries W , Müller F  et al.. Effect of levodopa in combination with physiotherapy on functional motor recovery after stroke: a prospective, randomised, double-blind study.  Lancet. 2001;  358 787-790
  • 25 Scheidtmann K . Advances in adjuvant pharmacotherapy in motor rehabilitation: Effects of Levodopa (Review).  Restorative Neurology und Neuroscience. 2004;  271 1-6
  • 26 Sonde L , Nordström M , Nilsson C G et al.. Double-Blind Placebo-Controlled Study of the Effects of Amphetamine and Physiotherapy after Stroke.  Cerebrovasc Dis. 2001;  12 253-257
  • 27 Steffens D C, Helms M J, Krishnan K R et al.. Cerebrovascular disease and depression symptoms in the cardiovascular health study.  Stroke. 1999;  30 2159-2166
  • 28 Stroemer R P, Kent T A, Hulsebosch C E. Enhanced neocortical neural sprouting, synaptogenesis and behavioural recovery with d-amphetamine therapy after neocortical infarction in rats.  Stroke. 1998;  29 2381-2395
  • 29 Sutton R L, Feeney D M. Alpha-noradrenergic agonists and antagonists affected recovery and maintenance of beam-walking ability after sensorimotor cortex ablation in the rat.  Restor Neurol Neurosci. 1992;  4 1-11

Dr. med. Klaus Scheidtmann

Hegau-Jugendwerk

Kapellenstraße 31

78262 Gailingen

Email: klaus.scheidtmann@hegau-jugendwerk.de

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