DO - Deutsche Zeitschrift für Osteopathie 2009; 7(03): 26-30
DOI: 10.1055/s-0029-1233686
Focus
Hippokrates Verlag in MVS Medizinverlage Stuttgart GmbH & Co. KG Stuttgart

Magenulkus

Thomas Hirth
Further Information

Publication History

Publication Date:
02 July 2009 (online)

Zusammenfassung

Neben Helicobacter pylori können auch mechanische Ursachen zum Ulkus führen, wie ein dauerhaft erhöhter Tonus im Bereich der kleinen Kurvatur oder eine chronische Volumenvergrößerung im antralen Bereich. Der Artikel beschreibt die Palpationstechniken der kleinen und großen Kurvatur und erläutert die Palpationsbefunde.

Summary

In addition to Helicobacter pylori, mechanical causes like permanently increased tonus in the area of the lesser gastric curvature or a chronic increase in volume in the antral area can lead to an ulcer. The article describes the palpation techniques in the lesser and the greater curvature and explains the palpation findings.

Résumé

Ulcère de l'estomac

Outre la bactérie Helicobacter pylori, des causes mécaniques peuvent aussi mener à un ulcère de même qu'un tonus élevé dans la région de la petite courbure ou un grossissement chronique du volume dans la région antrale. L'article décrit les techniques de palpation de la petite et grande courbure et explique les résultats de celles–ci.

 
  • 1 Bytzer P, Teglbjaerg PS Danish Ulcer Study Group Helicobacter pylori–negative duodenal ulcers: prevalence, clinical characteristics and prognosis–results from a randomized trial with 2–year follow–up. Am J Gastroenterol 2001; 96: 1409-16
  • 2 Ciociola AM, McSorley DJ, Turner K et al. Helicobacter pylori infection rates in duodenal ulcer patients in the United States may be lower than previously estimated. Am J Gastroenterol 1999; 94: 1834-40
  • 3 Fahrtmann HE, Kügler S. Die Faserstruktur der Muscularis propria des menschlichen Magens: Bau, Funktion, klinische Bedeutung. Stuttgart: Thieme; 1973
  • 4 Henry A, Batey RG. Low prevalence of Helicobacter pylori in an Australian duodenal ulcer population: NSAIDitis or the effect of ten years of H. pylori treatment. N Z J Med 1998; 28: 345-345
  • 5 Liebermann-Meffert D, Neff U, Marti W, Vosmeer S, Allgöwer M. Zur Muskulatur und Gefäßversorgung des Magens. Schweiz med Wochenschr. 1984; 19: 711-713
  • 6 Lindecken KD. Morphologische Studie zur Myoarchitektur des normalen Magens und des Schlauchmagens zum Speiseröhrenersatz. Chir Gastroenterol 1992; 8: 376-380
  • 7 McColl KEK, el-Nujumi AM, Chittajallu RS et al. A study of the pathogenesis of Helicobacter pylori negative chronic duodenal ulceration. Gut. 1993; 34: 762-8
  • 8 Pal A, Indireshkumar K, Schwizer W, Abrahamsson B , Fried M, Brasseur JG. Gastric flow and mixing studied using computer simulation. Proceedings. Biological sciences/The Royal Society. 2004; 271: 2587-2594
  • 9 Pal A, Brasseur JG, Abrahamsson B. A stomach road or „Magenstrasse” for gastric emptying. J Biomechanics. 2007; 40: 1202-1210
  • 10 Rao SCS, Kumar A, Harris B, Brown B, Schulze KS. Investigation of fundo–antral reflex in human beings. World J Gastroenterol. 2005; 11: 6676-6680
  • 11 Raschke M, Lierse W, Ackeren H van. Microvascular architecture of the mucosa of the gastric corpus in man. Acta anatomica. 1987; 130: 185-90
  • 12 Raschke M. Microangioarchitecture of gastric mucosa in man: antrum ventriculi. Acta anatomica. 1990; 137: 175-9
  • 13 Shahabi S, Rasmi Y, Jazani NH, Hassan ZM. Protective effects of Helicobacter pylori against gastroesophageal reflux disease may be due to a neuroimmunological anti–inflammatory mechanism. Immunol cell biol. 2008; 86: 175-8
  • 14 Stelzener F. Chirurgie an viszeralen Abschlusssystemen. Stuttgart: Thieme; 1998: 83-83
  • 15 Stelzner F, Lierse W, Henrich M. Die Myoarchitektur des Pylorus. Langenbecks Arch Chir 1981; 354: 237-244
  • 16 Zhang XY, Ai HB, Cui XY. Effects of nuclei ambiguus and dorsal motor nuclei of vagus on gastric H+ and HCO3– secretion in rats. World J Gastroenterol. 2006; 28: 3271-3274