Cent Eur Neurosurg 2009; 70(3): 130-136
DOI: 10.1055/s-0029-1216363
Original Article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Assessment of Normal Perisellar Anatomy in 1.5 T T2-weighted MRI and Comparison with the Anatomic Criteria defining Cavernous Sinus Invasion of Pituitary Adenomas

Beurteilung der normalen perisellären Anatomie mittels T2-gewichtetem MRT (1,5 T) und Vergleich mit den anatomische Kriterien zur Definition der Invasivität von HypophysenadenomenU. J. Knappe1 , C. Jaursch-Hancke2 , R. Schönmayr3 , U. Lörcher4
  • 1Department of Neurosurgery, Johannes Wesling Klinikum, Minden, Germany
  • 2Department of Endocrinology, Deutsche Klinik für Diagnostik, Wiesbaden, Germany
  • 3Department of Neurosurgery, Dr. Horst Schmidt Klinik, Wiesbaden, Germany
  • 4Department of Radiology, Deutsche Klinik für Diagnostik, Wiesbaden, Germany
Further Information

Publication History

Publication Date:
21 August 2009 (online)

Abstract

Objective: The study aimed to evaluate the anatomical relations of sellar and perisellar structures with T2-weighted MRI and to apply criteria for cavernous sinus (CS) invasion by pituitary adenomas to normal sellar anatomy.

Methods: Thin slice (3 mm) coronal T2-weighted MR-images (1.5 Tesla) were obtained in 117 individuals (234 CS) without pituitary disorders (58 females, 59 males; age 17 months to 87 years). In 99 cases data indicating the presence of arterial hypertension (AH) were available, 25 with AH, 74 without AH.

Results: The medial wall of the cavernous sinus was detectable in 33% of cases. The inferior rim of the horizontal part of the ICA was located at the level of the sellar floor in 33%, below in 47%, and above in 20%. The mean distance between the both ICAs was 17.8 mm (range, 7–38 mm). The mean distance between the pituitary and the ICA in AH was significantly shorter than in patients without AH (Chi-square, p=0.01). There was contact between the gland and the ICA in 41.5% of the cases. In 16.7% (39 sides) of all 234 SCs investigated, the area of contact between the ICA and the gland was at least 25% of the vessel's circumference. The medial intercarotid line (ICL) was crossed by the pituitary gland in 9% (21 of 234 CS), the central ICL was touched in another 5% (11 of 234 CS), lateral ICL was never reached. There was a weak correlation with age: a more extensive lateral extension of the gland was seen in individuals older than 40 years compared to younger individuals (Chi-square, p=0.03). There was a marked difference in the anatomical findings between both sides in 41.9% of cases.

Conclusion: Inter- and intra-individual variations of the perisellar anatomy and its relation to the pituitary gland exist, which are partly related to age and AH. This must be remembered when the invasiveness of pituitary adenomas is assessed in MRI.

Zusammenfassung

Einleitung: Ziel der Studie ist die Beschreibung der perisellären Anatomie im T2-gewichteten MRT und die Anwendung der zur Beurteilung der Invasivität humaner Hypophysenadsenome verwendeten MRT-Kriterien auf die normalen perisellären anatomischen Verhältnisse.

Methoden: Dünnschicht-MRTs (3 mm) in coronarer Schnittführung und T2-Wichtung (1,5 T) von 117 Probanden (234 untersuchte Sinus cavernosi) ohne bekannte Hypophysenerkrankung (58 weiblich, 59 männlich, Alter 17 Monate bis 87 Jahre) wurden untersucht. In 99 Fällen lagen Daten bezüglich einer möglichen arteriellen Hypertonie (AH) vor (25 Probanden mit AH, 74 ohne AH).

Ergebnisse: Die mediale Wand des Sinus cavernosus (CS) war in 33% der Fälle sichtbar. Der Unterrand der intracavernösen Arteria carotis interna (ICA) war in 33% auf dem Niveau des Sellabodens, in 47% darunter und in 20% darüber lokalisiert. Die mittlere Entfernung zwischen den intracavernösen Abschnitten der ICAs war 17,8 mm (von 7 bis 38 mm). Die mittlere Distanz zwischen Hypophyse und ICA war bei Hypertonikern signifikant kürzer als bei Normotonikern (Chi-Quadrat-Test, p=0,01). Ein Kontakt zwischen Hypophysengewebe und ICA wurde in 41,5% der Fälle gesehen. In 16,7% (39 von 234 CS) betrug das Ausmaß des Kontaktes zwischen Drüse und ICA mindestens 25% des Arterienumfanges. Die Anwendung der Knosp-Kriterien auf die normale Anatomie zeigte ein Überschreiten nur der medialen intercarotidalen Linie (ICL) in 9% der Fälle (21 der 234 CS), in weiteren 5% (11 von 234 CS) wurde die zentrale ICL erreicht. Die laterale ICL wurde nie tangiert. Es bestand lediglich eine schwache Korrelation mit dem Alter, wenn man die Probanden ab 40 Jahre mit den Jüngeren verglich (Chi-Quadrat-Test, p=0,03). Relevante intraindividuelle Unterschiede zwischen den Seiten wurden in 41,9% der Probanden gefunden.

Schlussfolgerung: Es existieren inter- und intraindividuelle Variationen der perisellären Anatomie und ihrer Beziehung zur Hypophyse, teilweise abhängig von Alter und Blutdruck. Dies sollte bei der Interpretation präoperativer MRTs möglicherweise parasellär infitrativ wachsender Hypophysenadenome berücksichtigt werden.

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Correspondence

Dr. U. J. KnappeMD 

Department of Neurosurgery

Johannes Wesling Klinikum

Hans-Nolte-Straße 1

32429 Minden

Germany

Phone: +49/571/790 33 01

Fax: +49/571/790 29 29 29

Email: ulrich.knappe@klinikum-minden.de

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