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DOI: 10.1055/s-0028-1109141
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Gadoxate-Enhanced T 1-Weighted MR Cholangiography: Comparison of 1.5 T and 3.0 T
Gadoxate-verstärkte T 1-gewichtete MR-Cholangiografie: Vergleich von 1,5 T und 3,0 TPublication History
                     received: 24.7.2008
                     
                     accepted: 7.12.2008
                     
Publication Date:
07 April 2009 (online)

Zusammenfassung
Ziel: Vergleich der Gadoxate-verstärkten T 1-gewichteten Cholangiografie bei 1,5 T und 3,0 T Feldstärke. Material und Methoden: 40 Patienten mit nicht dilatierten Gallenwegen wurden in diese retrospektive Studie eingeschlossen. Eine T 1-gewichtete MR-Cholangiografie 20 min nach i. v. Applikation von 0,025 mmol/kg Gadoxate (Primovist™) wurde bei 20 Patienten bei 1,5 T Feldstärke angefertigt. Die anderen 20 Patienten wurden bei 3,0 T Feldstärke untersucht. Das Kontrast-Rausch-Verhältnis des Gallensystems (Ductus hepatocholedochus – DHC; Ductus hepaticus dexter – DHD; Ductus hepaticus sinister – DHS) im Vergleich zum umgebenden Gewebe wurde gemessen. Darüber hinaus wurde eine qualitative Analyse von 2 Radiologen durchgeführt, wobei die Sichtbarkeit der intra- und extrahepatischen Gallenwege mittels einer 6-Punkte-Skala evaluiert wurde. Die statistische Auswertung erfolgte mittels Mann-Whitney-U-Test und Pearson-Korrelation-Koeffizient. Ergebnisse: Die Kontrast-Rausch-Verhältnisse der intra- und extrahepatischen Gallenwege waren bei 3,0 T signifikant höher als bei 1,5 T. Die qualitative Analyse zeigte eine signifikant bessere Abgrenzbarkeit der intrahepatischen Gallenwege (DHD, DHS, segmentale Gallenwege) bei 3,0 T Feldstärke. Schlussfolgerung: Die Gadoxate-verstärkte T 1-gewichtete MR-Cholangiografie bei 3,0 T ermöglicht eine bessere Darstellung der intrahepatischen Gallenwege als bei 1,5 T.
Abstract
Purpose: To qualitatively and quantitatively compare gadoxate-enhanced T 1-weighted MR cholangiography at magnetic field strengths of 1.5 T and 3.0 T. Materials and Methods: A total of 40 patients with a non-dilated biliary system were retrospectively included in the study. T 1-weighted MR cholangiography 20 min after IV administration of 0.025 mmol/kg gadoxate (Primovist™) was performed in 20 patients at 1.5 T and in another 20 patients at 3.0 T. Contrast-to-noise ratios (CNR) of the biliary system (common bile duct – CBD, right hepatic duct – RHD, left hepatic duct – LHD) compared to the periductal tissue were measured. Two radiologists also qualitatively assessed the visibility of the intrahepatic and extrahepatic biliary system using a six-point rating scale. The Mann-Whitney U-test and Pearson’s correlation coefficient were used for statistical analysis. Results: The CNRs of the intrahepatic and extrahepatic hepatic bile ducts were significantly higher at 3.0 T. Qualitative analysis showed a significant superiority for 3.0 T in the delineation of the intrahepatic biliary system (RHD, LHD, segmental ducts). Conclusion: Gadoxate-enhanced T 1-w MR cholangiography at 3.0 T offers better delineation of the intrahepatic biliary system in comparison to imaging at 1.5 T.
Key words
biliary system - MR cholangiography - Gadoxate - T1 - 3.0 T - field strength
References
- 1 
            Pavone P, Laghi A, Panebianco V. et al .
            MR cholangiography: techniques and clinical applications. 
            Eur Radiol. 
            1998; 
            8 
            901-910 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 2 
            Barish M A, Yucel E K, Ferrucci J T. 
            Magnetic resonance cholangiopancreatography. 
            N Engl J Med. 
            1999; 
            341 
            258-264 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 3 
            Wallner B K, Schuhmacher K A, Weidenmaier W. et al .
            Dilated biliary tract: evaluation with MR cholangiography with a T 2-weighted contrast-enhanced
            fast sequence. 
            Radiology. 
            1991; 
            181 
            805-808 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 4 
            Lee V S, Krinsky G A, Nazarro C A. et al .
            Defining intrahepatic biliary anatomy in living liver transplant donor candidates
            at mangafodipir trisodium-enhanced MR cholangiography versus conventional T 2-weighted
            MR cholangiography. 
            Radiology. 
            2004; 
            233 
            659-666 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 5 
            Goldman J, Florman S, Varotti G. et al .
            Noninvasive preoperative evaluation of biliary anatomy in right-lobe living donors
            with mangafodipir trisodium-enhanced MR cholangiography. 
            Transplant Proc. 
            2003; 
            35 
            1421-1422 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 6 
            Carlos R C, Hussain H K, Song J H. et al .
            Gadolinium-ethoxybenzyl-diethylenetriamine pentaacetic acid as an intrabiliary contrast
            agent: preliminary assessment. 
            Am J Roentgenol. 
            2002; 
            179 
            87-92 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 7 
            Vitellas K M, El-Dieb A, Vaswani K K. et al .
            Using contrast-enhanced MR cholangiography with IV mangafodipir trisodium (Teslascan)
            to evaluate bile duct leaks after cholecystectomy: a prospective study of 11 patients. 
            Am J Roentgenol. 
            2002; 
            179 
            409-416 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 8 
            Bollow M, Taupitz M, Hamm B. et al .
            Gadolinium-ethoxybenzyl-DTPA as a hepatobiliary contrast agent for use in MR cholangiography:
            results of an in vivo phase-I clinical evaluation. 
            Eur Radiol. 
            1997; 
            7 
            126-132 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 9 
            Papanikolaou N, Prassopoulus P, Eracleous E. et al .
            Contrast-enhanced magnetic resonance cholangiography versus heavily T 2-weighted magnetic
            resonance cholangiography. 
            Invest Radiol. 
            2001; 
            36 
            682-686 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 10 
            Holzapfel K, Breitwieser C, Prinz C. et al .
            Kontrastverstärkte MR-Cholangiographie mit Gadolinium-EOB-DTPA. Erste Erfahrungen
            und klinische Einsatzmöglichkeiten. 
            Radiologe. 
            2007; 
            47 
            536-44 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 11 
            Catalano O A, Singh A H, Uppot R N. et al .
            Vascular and biliary variants in the liver: implications for liver surgery. 
            Radiographics. 
            2008; 
            28 
            359-378 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 12 
            Lo C M, Fan S T, Liu C L. et al .
            Biliary complications after hepatic resection: risk factors, management, and outcome. 
            Arch Surg. 
            1998; 
            133 
            156-161 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 13 
            Reimer P, Rummeny E J, Daldrup H E. et al .
            Enhancement characteristics of liver metastases, hepatocellular carcinomas, and hemangiomas
            with Gd-EOB-DTPA: preliminary results with dynamic MR imaging. 
            Eur Radiol. 
            1997; 
            7 
            275-280 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 14 
            Vogl T J, Kummel S, Hammerstingl R. et al .
            Liver tumors: comparison of MR imaging with Gd-EOB-DTPA and Gd-DTPA. 
            Radiology. 
            1996; 
            200 
            59-67 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 15 
            Dahlstrom N, Persson A, Albiin N. et al .
            Contrast-enhanced magnetic resonance cholangiography with Gd-BOPTA and Gd-EOB-DTPA
            in healthy subjects. 
            Acta Radiol. 
            2007; 
            48 
            362-368 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 16 
            Yeh B M, Breiman R S, Taouli B. et al .
            Biliary tract depiction in living potential liver donors: comparison of conventional
            MR, mangafodipir trisodiu-enhanced excretory MR, and multi-detector row CT cholangiography
            – initial experience. 
            Radiology. 
            2004; 
            230 
            645-651 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 17 
            Merkle E M, Haugan P A, Thomas J. et al .
            3.0- versus 1.5-T MR cholangiography: a pilot study. 
            Am J Roentgenol. 
            2006; 
            186 
            516-521 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 18 
            O’Regan D P, Fitzgerald J, Allsop J. et al .
            A comparison of MR cholangiopancreatography at 1.5 and 3.0 Tesla. 
            Br J Radiol. 
            2005; 
            78 
            894-898 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 19 
            Murakami T, Baron R L, Federle M P. et al .
            Cirrhosis of the liver: MR imaging with mangafodipir trisodium (Mn-DPDP). 
            Radiology. 
            1996; 
            198 
            567-572 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 20 
            Tschirch F T, Struwe A, Petrowsky H. et al .
            Contrast-enhanced MR cholangiography with Gd-EOB-DTPA in patients with liver cirrhosis:
            visualization of the biliary ducts in comparison with patients with normal liver parenchyma. 
            Eur Radiol. 
            2008; 
            18 
            1577-1586 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 21 
            Bazelaire C M, Duhamel G D, Rofsky N M. et al .
            MR imaging relaxation times of abdominal and pelvic tissues measured in vivo at 3.0
            T: preliminary results. 
            Radiology. 
            2004; 
            230 
            652-659 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 22 
            Regier de M, Nolte-Ersting C, Adam G. et al .
            Intraindividueller Vergleich der Bildqualität in der MR-Urographie bei 1,5 und 3 Tesla
            am Tiermodell. 
            Fortschr Röntgenstr. 
            2008; 
            Sep 8 
            Epub ahead of print 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 23 
            Reimer P, Schneider G, Schima W. 
            Hepatobiliary contrast agents for contrast-enhanced MRI of the liver: properties,
            clinical development and applications. 
            Eur Radiol. 
            2004; 
            14 
            559-578 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 24 
            Schindera S T, Miller E M, Ho L M. et al .
            Magnetic resonance (MR) cholangiography: quantitative and qualitative comparison of
            3.0 Tesla with 1.5 Tesla. 
            Invest Radiol. 
            2007; 
            42 
            399-405 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 25 
            Dietrich O, Raya J G, Reeder S B. et al .
            Measurement of signal-to-noise ratios in MR images: influence of multichannel coils,
            parallel imaging, and reconstruction filters. 
            J Magn Reson Imaging. 
            2007; 
            26 
            375-385 
            
            Reference Ris Wihthout Link
Dr. Claus Koelblinger
         Universitätsklinik für Radiodiagnostik, Medizinische Universität Wien
         
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