Zentralbl Chir 2009; 134(5): 478-480
DOI: 10.1055/s-0028-1098763
Kasuistik

© Georg Thieme Verlag Stuttgart ˙ New York

Das alveoläre Adenom als Differenzialdiagnose zum Bronchialkarzinom: Fallvorstellung und Literaturreview

Alveolar Adenoma – a Rare Pulmonary Mass: Case Report and Review of the LiteratureR. Glaab1 , M. Turina1 , E. Achermann2 , R. Maurer3 , P. Went3 , O. Schöb1
  • 1Chirurgische Klinik, Spital Limmattal, Schlieren, Schweiz
  • 2Medizinische Klinik, Spital Limmattal, Schlieren, Schweiz
  • 3Institut für Pathologie, Stadtspital Triemli, Zürich, Schweiz
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Publication History

Publication Date:
15 September 2009 (online)

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Zusammenfassung

Dieser Bericht beschreibt den Fall eines 58 Jahre alten Mannes mit Hämoptoe. Radiologisch fand sich eine solitäre pulmonale Raumforderung ohne Anzeichen von Malignität. Die definitive Histologie nach thorakoskopischer Keilresektion zeigte das typische Bild eines alveolären Adenoms (Alveolarzelladenom), ein sehr seltener gutartiger Lungentumor unbekannter Histogenese. Die Erstbeschreibung erfolgte 1986 durch Yousem. Bisher wurden weltweit weniger als 30 Fälle publiziert. Dieser Tumor stellt sich meist als solitäre periphere Läsion bei gewöhnlich asymptomatischen, älteren Patienten dar. Eine Resektion ist nach heutigem Kenntnisstand kurativ.

Abstract

This report describes the case of a 58-year-old man presenting with haemoptysis. Chest X-ray and CT scans showed a solitary pulmonary mass in the right lower lobe without radiographic signs of malignancy. Definitive histology following thoracoscopic wedge resection showed the distinctive findings of an alveolar adenoma, a very rare benign tumour of the lung of unknown histogenesis. Its existence was first described in 1986 with less than 30 cases published to this day. Alveolar adenoma usually presents as a peripheral solitary lesion in asymptomatic, older patients. Its histological features, the benign proliferation of alveolar epithelium and septal mesenchyme, allow for its distinction from other benign lesions of the lung. Complete excision is considered curative on the basis of current knowledge.

Literatur

Dr. med. R. Glaab

Spital Davos

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7270 Davos-Platz

Schweiz

Phone: +41(0)  8 14 14 81 18

Email: rglaab@spitaldavos.ch