Minim Invasive Neurosurg 1962; 5(2): 99-120
DOI: 10.1055/s-0028-1095447
Originalarbeiten

© Georg Thieme Verlag Stuttgart

Clivus Chordomas

G. Schisano, D. Tovi
  • Neurosurgical Clinic, Serafimerlasarettet, Stockholm, Sweden
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Publication Date:
20 November 2008 (online)

Summary

Interactional chordomas are devided into middle fossa, parasellar and clivus tumors. Each type produces a different clinico-radiologcal syndrome. 4 cases of clivus chordoma of which only 3 were verified at operation, are studied. These tumors showed three different clinical syndromes and a very typical mixture of radiological signs visible on simple roentgenograms of the skull, air-examination and vertebral angiography.

The importance of the surgical treatment and of a very careful evaluation of the operative approach is stressed. Results are dependent on the accessibility of the mass to be removed.

Résumé

Les chordomes intra-crâniens se distinguent en ceux de la fosse cérébrale moyenne, de la région parasellaire et du clivus. Chaque type détermine un syndrome clinico-radiologique différent. 4 cas de chordomes du clivus, dont uniquement 3 vérifiés à l'intervention sont présentés. Ces tumeurs ont déterminé 3 syndromes cliniques différents et un mélange très typique de signes visibles à la radiographie simple du crâne, à l'encéphalographie gazeuse et à l'angiographie.

L'auteur insiste sur l'importance du traitement chirurgical et sur le choix de la voie d'accès. Les résultats dépendent de l'accessibilité de la tumeur à extirper.

Zusammenfassung

Die intrakraniellen Chordome lassen sich in solche der mittleren Schädelgrube, der Parasellär-Region und des Klivus unterteilen. Zu jedem Typ gehört ein eigenes klinisch-radiologisches Bild. Es werden 4 Fälle von Klivuschordomen mitgeteilt, von denen 3 operativ verifiziert wurden. Diese Tumoren zeigten drei verschiedene klinische Bilder und eine typische Mischung radiologischer Auffälligkeiten auf Schädelleeraufnahmen, im Pneumenzephalo-gramm und im Vertebralisangiogramm.

Die Wichtigkeit der chirurgischen Behandlung und der sorgfältigen Auswahl des Zugangsweges wird betont. Die Ergebnisse hängen von der Zugänglichkeit des zu entfernenden Tumors ab.

Resumen

Los cordomas intracraneales son divididos en tumores de la fosa media, paracelares y clivales. Cada tipo produce un sindrome clinico-radiológico diferente. Son estudiados cuatro casos de cordomas clivales de los cuales solamente tres fueron operados. Estos tumores mostraron tres síndromes clínicos diferentes y una mezcla muy típica de signos radiológicos visible en los simples roentgenogramas del cráneo, neumoencelografía y angeografía vertebral. Se comenta la importancia del tratamiento quirúrgico y de una valoración muy cuidadosa del procedimiento operatorio. Los resultados dependen de lo accesible que la masa sea para la extirpación.

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