Minim Invasive Neurosurg 1973; 16(3): 80-83
DOI: 10.1055/s-0028-1090499
© Georg Thieme Verlag Stuttgart

Discitis intervertebralis cervicalis nach Diskographie

Cervical intervertebral discitis after discographyH. Vogelsang
  • Abteilung für Neuroradiologie (Prof. Dr. H. Vogelsang), Department Radiologie, Medizinische Hochschule Hannover
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 November 2008 (online)

Zusammenfassung

Fallbeschreibung einer Discitis intervertebralis cervicalis als Komplikation im Anschluß an eine zervikale Diskographie. Dabei handelt es sich um dieselben Vorgänge wie bei der bekannten postoperativen Discitis intervertebralis lumbalis. Ätiologisch ist eine bakterielle oder aseptische Entzündung zu diskutieren, dem Kontrastmittel kommt als auslösender Faktor keine Bedeutung zu. Röntgenologisch ist der Befund charakteristisch, kann jedoch ohne Kenntnis der Vorgeschichte und fehlendem Wissen über Komplikationen nach Diskographien als spezifische Discitis verkannt werden. Die Prognose ist unter einer entsprechenden Therapie mit Ausheilung als günstig anzusehen.

Summary

A case as described of an infected cervical intervertebral disk, which occurred as a complication of a cervical discography. It involves similar processes to those in the wellknown post-operative lumbar intervertebral discitis. Aetiologically it is regarded as a bacterial or aseptic infection, in which the contrast medium plays no part as a precipitating factor. The x-ray findings are characteristic, but, without any information about the previous history and lacking knowledge of complications after discography, it can be mistaken for a specific discitis. With appropriate treatment the prognosis with complete healing is regarded as favourable.

Résumé

»Disquite« intervertébrale cervicale après discographie

Description d'un cas de »disquite« intervertébrale, complication d'une discographie cervicale. Il s'agit là du même processus déjà connu après discographie lombaire. Etiologiquement la discussion porte sur une origine soit bactérienne soit aseptique, la substance de contraste n'entrant pas en considération. Les constatations radiologiques sont caractéristiques; elles peuvent cependant ne pas être attribuées à leur cause réelle en cas de méconnaissance de l'anamnèse ou de la notion des complications possibles après discographie. Le pronostic est favorable sous réserve d'une thérapeutique adéquate.

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