Minim Invasive Neurosurg 1978; 21(3): 77-84
DOI: 10.1055/s-0028-1090327
Originalarbeiten – Articles

© Georg Thieme Verlag Stuttgart

Acute Central and Intermediate Cervical Cord Injury

B. Borovich, E. Peyser, J. Gruskiewicz
  • Department of Neurosurgery, Rambam University Hospital, Aba Khoushy School of Medicine, Haifa, Israel
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 November 2008 (online)

Summary

Six cases with cervical cord contusion are described. All were over 50 years old, had an hyperextension injury of their cervical spine, suffered from tetraparesis predominant in the upper limbs and showed no X-ray evidence of injury to the cervical spine. Marked cervical spondylosis was present in five cases, one also had a narrow spinal canal. Cases No. 3 and No. 4 had an atypical recovery pattern. Shoulder and elbow movements improved last or not at all, while in the classic cases the hand muscles recovered last. Upper motor neuron damage was thought to be the cause, a result of intermediate instead of central cord traumatic necrosis or ischaemia. Pathological findings in case No. 5 emphasizes the possible diagnostic importance of taking lateral X-rays of the cervical spine in hyperextension. It also shows why laminectomy and/or myelotomy cannot help. Case No. 6 shows the noxious effect of shock and the effectiveness of steroid therapy.

Zusammenfassung

Es werden 6 Fälle von Halsmarkverletzung beschrieben. Alle Patienten waren über 50 Jahre alt und hatten Hyperextensions-Verletzungen der Halswirbelsäule, die zu Tetraparese führten. Dabei war die Lähmung der oberen Extremitäten weitaus schlimmer als die der unteren. Am Röntgenbild waren keine traumatischen Veränderungen erkennbar. In 5 Fällen waren spondylotische Veränderungen an den Wirbeln sichtbar; in einem sechsten Fall konnte man einen abnorm engen Kanal erkennen. In den Fällen Nr. 3 und 4 erholten sich die Schulter- und Ellbogenbewegungen zuletzt, wenn überhaupt, während sonst die Handbewegungen sich zuletzt erholten. Es wird angenommen, daß es sich um eine Läsion des 1. motorischen Neurons handelt, wobei die intermediäre Zone statt des Zentralmarks eine traumatische Nekrose oder Ischämie durchmacht. Der pathologische Befund im Fall Nr. 5 zeigt, wie wichtig es unter Umständen sein kann, seitliche Röntgenaufnahmen in Hyperextension der Halswirbelsäule zu machen. Er zeigt ebenfalls, warum Laminektomie und Myelotomie sinnlos sind. In Fall Nr. 6 konnte der schädliche Einfluß von Schock gezeigt werden und der nützliche Einfluß von Steroiden.

    >