Cent Eur Neurosurg 2009; 70(1): 27-35
DOI: 10.1055/s-0028-1087212
Original Article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Fiber Tracking with Distinct Software Tools Results in a Clear Diversity in Anatomical Fiber Tract Portrayal

Faserbahnabbildungen variieren abhängig von der angewandten Tracking SoftwareU. Bürgel 1 , B. Mädler 2 , C. R. Honey 3 , A. Thron 4 , J. Gilsbach 1 , V. A. Coenen 1 , 3
  • 1Department of Neurosurgery, RWTH Aachen University, Aachen, Germany
  • 2Department of Astronomy and Physics, University of British Columbia, Vancouver, British Columbia, Canada
  • 3Surgical Center for Movement Disorders, Vancouver General Hospital, Vancouver, BC, Canada
  • 4Department of Neuroradiology, RWTH Aachen University, Aachen, Germany
Further Information

Publication History

Publication Date:
03 February 2009 (online)

Abstract

Background: Fiber tract portrayal, based on diffusion tensor imaging (DTI), is becoming more and more important in functional neuronavigation. No standard exists to guarantee anatomically correct fiber tract depiction for neurosurgical purposes. Therefore, showing the anatomically correct extension of fiber tracts beyond the pure connection of functional areas remains an area of important research and investigation. Standards for fiber tracking software applications are elusive. The purpose of this study was to compare the performance of different fiber tracking software tools (FT-tools). We tested the software performance, comparability and anatomical accuracy of the tracking results of several programs.

Material and Methods: A single DTI dataset of a healthy control subject was submitted to four different fiber tracking software applications (two commercial, two freeware), three of them based on Fiber Assignment by Continuous Tracking, one based on the Tensorline Propagation Algorithm. The corticospinal tract (CST) was investigated. The tracking procedure was controlled by the following input variables: single regions of interest (ROIs): brain stem, or internal capsule, or subcortical white matter of the precentral gyrus; background threshold, fractional anisotropy (FA) threshold, maximum fiber angulation and fiber length. Tracking results were compared for 2-D correlated triplanar images (axial, coronal, sagittal) and in 3-D. For all FT-tools, the time used to generate the CST was measured. The inter-rater variability for tracking time and for the tracked CST volumes was recorded for two of the four FT-tools.

Results and Conclusions: Distinct FT-tools performed very differently with respect to the time required to achieve CST portrayal (track generation time varied between 16 and 50 min). None of the software applications was able to display the CST in its full anatomical extent. Especially the lateral precentral areas were not pictured. Surprisingly, the application of the four distinct FT-tools did not lead to comparable tracking results. As very similar or identical tracking algorithms were used, this difference cannot be easily explained. Clearly, neurosurgeons have to be cautious about applying fiber tracking results intraoperatively, especially when dealing with an abnormal or distorted fiber tract anatomy. The authors recommend the use of adjunct strategies such as intraoperative electrophysiology to enhance patient safety and improve anatomical accuracy when using tracking results for surgical procedures.

Zusammenfassung

Hintergrund: Die Abbildung von Faserbahnen mittels der Diffusions-Tensor-Bildgebung (DTI) gewinnt mehr und mehr an Bedeutung für die funktionelle Neuronavigation. Es existieren derzeit weder definierte Standards für die Faserbahndarstellung nach neurochirurgischen Maßstäben, die über die reine Verbindung von Funktionseinheiten des Gehirns hinausgehen und die Faserbahnen in ihrer anatomischen Ausdehnung darstellen, noch für Fiber Tracking Softwareapplikationen. Ziel dieser Studie war der Vergleich verschiedener Tracking Programme (FT-Tools). Als Zielvariablen wurden Anwendbarkeit sowie Vergleichbarkeit und anatomische Genauigkeit der Tracking-Ergebnisse definiert.

Material und Methoden: Der DTI-Datensatz einer gesunden Kontrollperson wurde jeweils mit vier verschiedenen FT-Tools analysiert (zwei kommerzielle, zwei public domain). Drei nutzen den FACT-Algorithmus (Fiber Assignment by Continuous Tracking), eines den Tensorline Propagation Algorithmus. Es wurde der Tractus corticospinalis (CST) untersucht. Das Tracking-Verfahren wurde durch folgende Eingabevariablen kontrolliert: Definition der ROI (Region of interest: Hirnstamm, Capsula interna, subkortikale weiße Substanz des Gyrus präcentralis), Hintergrund-Schwellenwert des ungewichteten Referenzbildes (b0), Fraktionale Anisotropie (FA) -Schwellenwert, maximaler Faserwinkel und Faserlänge. Die Ergebnisse wurden sowohl in 2-D (coronar, axial, sagittal) als auch in 3-D qualitativ verglichen. Für alle Programme wurde die Zeit zur Generierung des CST bestimmt. Weiterhin wurde für zwei der FT-Tools die Interrater-Variabilität (CST-Volumen) analysiert.

Resultate und Schlussfolgerungen: Keines der hier angewandten FT-Tools konnte den CST in seiner vollständigen anatomischen Ausdehnung darstellen. Vor allem wurden die lateralen Anteile der Faserbahn nicht oder nur unvollständig detektiert. Zwischen den FT-Tools fanden sich erhebliche Unterschiede bei der Darstellung von Ausdehnung und Form des CST. Neurochirurgen sollten daher bei der Interpretation und Anwendung solcher Tracking-Ergebnisse im operativen Kontext vorsichtig sein. Mit den getesteten FT-Tools kann daher die Ausdehnung einer Faserbahn möglicherweise falsch eingeschätzt oder unterschätzt werden. Die Autoren empfehlen zusätzliche Strategien, z. B. die Anwendung intraoperativer Elektrophysiologie.

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Correspondence

PD. Dr. V. A. Coenen

Department of Neurosurgery

University Hospital Aachen

Pauwelsstraße 30

52057 Aachen

Germany

Phone: +49/241/808 84 80

Fax: +49/231/808 24 20

Email: vacoenen@aol.com

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