Abstract
Trauma is a leading cause of serious, long-term disability in the developed countries.
As the length of hospital stay after trauma has markedly and rapidly decreased, the
effectiveness of rehabilitation after discharge is a valid question. The primary objective
of trauma rehabilitation is to maximize function and to facilitate activity and return
to previous work. For clinicians to assess the impact of treatment strategies require
measures which are reliable, valid and sensitive to change. WOMAC has been primarily
developed as a condition-specific measure of function in patients with osteoarthritis
(OA) of the hip and the knee. Furthermore, it was reported the most frequently used
condition-specific instrument after hip and knee arthroplasty. There is a lack of
evidence, if WOMAC is suitable as a regional-specific measure to assess changes in
functional change in patients undergoing rehabilitation after major injury of the
lower extremity. A structured literature review was performed to identify evidence
related to WOMACs theoretical framework, scaling assumptions, psychometric properties
and appropriateness of the instrument in rehabilitation of patients with orthopaedic
and post-traumatic conditions using electronic databases from 1988 (the year of primary
validation studies) to date. In reviewing the literature, the reliability, validity,
and responsiveness of the WOMAC have been demonstrated in a range of patient groups
and interventions including TKA and THA patients. Although evidence of satisfactory
psychometric properties in post-traumatic conditions exists, it is sparse. In some
cases evidence is completely lacking. For example, there is no evidence of construct
validity in the trauma population within the context of rehabilitation. The measurement
properties of an outcome instrument are not immutable characteristics; they may depend
on population and contextual characteristics or interventions. The satisfactory measurement
properties of the WOMAC for younger subjects with severe trauma can not be taken for
granted. To benefit from the use of this measure as an interpretable one we need additional
research in patients, particularly within clinical trials including trauma populations.
Zusammenfassung
Unfallverletzungen sind eine der häufigsten Ursachen der Störungen der funktionalen
Gesundheit in den Industriegesellschaften. Seitdem aufgrund des Rationalisierungsdrucks
im Gesundheitswesen die Verweildauer in den Akutkliniken kontinuierlich zurückgeht
nimmt die Bedeutung einer effektiven Rehabilitation zu. Das primäre Ziel der Rehabilitation
ist, auch nach Unfallverletzungen, die Wiederherstellung der Funktion und der Rückkehr
des Verletzten ins Arbeitsleben. Um die Effizienz der Behandlungsstrategien einschätzen
zu können bedarf es praktikabler, reliabler, valider und änderungssensitiver Assessmentinstrumente.
WOMAC wurde primär als krankheits-spezifisches Instrument zur Beurteilung der Behinderung
bei Patienten mit Kox- und Gonarthrose entwickelt. Es wurde aber auch häufig nach
Hüft- und Knie-TEP eingesetzt. Deshalb war unsere Hypothese, dass WOMAC auch als regional-spezifisches
Instrument für ein breiteres Spektrum von Patienten nach Verletzungen der unteren
Extremitäten geeignet ist. Evidenz hierfür existierte bisher kaum. Es wurde eine strukturierte
Übersicht der Literatur durchgeführt, um die Evidenz für WOMACs theoretische Basis,
psychometrische Messeigenschaften und Eignung für orthopädische und traumatologische
Patienten zu finden. Zu diesem Zweck wurden elektronische Datenbanken seit 1988 (primäre
Validierungsstudien von WOMAC) bis März 2008 durchsucht. Es wurden mehrere Studien
gefunden, welche die Reliabilität, Validität und Änderungssensitivität von WOMAC in
einer Reihe von unterschiedlichern Patientenpopulationen, inklusive Arthrosen sowie
Hüft- und Knieendoprothetik nachweisen, kaum aber in der Traumapopulation. Studien
im Kontext der Rehabilitation Unfallverletzter fehlen fast vollständig. Die guten
Messeigenschaften von WOMAC berichtet in der Literatur können nicht als allgemeingültig
betrachtet werden. Diese sind von der Art der Störung, Intervention und der untersuchten
Patientenpopulation abhängig. Daher ist weitere Forschung auf diesem Gebiet dringend
nötig, um WOMAC als ein regional-spezifisches Instrument bei Patienten mit Verletzungen
der unteren Extremitäten fundiert einsetzen zu können.
Key words
WOMAC - injury - functional health - rehabilitation - outcome
Schlüsselwörter
WOMAC - Trauma - Funktionale Gesundheit - Rehabilitation - Ergebnis
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Correspondence
Dr. med. P. Bak
Universitätsklinikum Jena
Institut für Physiotherapie
Erlanger Allee 101
07740 Jena
Email: pbak@med.uni-jena.de