Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/a-2787-6211
Clinical, Radiological and Molecular Genetic Findings in Six New Cases with Rothmund–Thomson Syndrome: Evidence for a Founder RECQL4 Variant
Klinische, radiologische und molekulargenetische Befunde bei sechs neuen Rothmund–Thomson-Syndrom-Fällen: Hinweis auf eine RECQL4-GründermutationAuthors
Abstract
Introduction
Rothmund–Thomson syndrome is a rare autosomal recessive genodermatosis characterized by poikiloderma, growth retardation, juvenile cataracts, congenital anomalies, and skeletal defects. Rothmund–Thomson syndrome type 2 is caused by biallelic mutations in the RECQL4 gene, leading to DNA repair deficiency and cancer predisposition.
Methods
We report six pediatric patients from three unrelated families carrying the same pathogenic variant associated with Rothmund–Thomson syndrome type 2. All patients exhibited poikiloderma, facial telangiectasia, skin atrophy, growth retardation, microcephaly, and learning difficulties. Trunk was spared. One patient had hearing loss; another was diagnosed after the appearance of facial lesions, following chronic diarrhea and malnutrition. Osteopenia and metaphyseal growth lines were common on radiographs. Rothmund–Thomson syndrome was diagnosed based on clinical and radiological features.
Results
RECQL4 sequencing revealed a homozygous pathogenic c.2415_2419del (p.Gly806_Arg807delinsTer) variant in four patients, and compound heterozygosity with the same variant and a novel pathogenic c.1663_1664del (p.Ser555GlyfsTer27) variant in two siblings.
Conclusions
Rare DNA repair disorders should be considered in the differential diagnosis of genodermatoses, especially when accompanied by growth retardation and microcephaly. Our findings highlight the value of combining dermatological, radiological, and molecular assessments for accurate diagnosis and counseling. The recurrence of the same variant in unrelated families from one region suggests a founder effect.
Zusammenfassung
Einleitung
Das Rothmund-Thomson-Syndrom (RTS) ist eine seltene autosomal-rezessive Genodermatose, gekennzeichnet durch Poikilodermie, Wachstumsverzögerung, juvenile Katarakte, kongenitale Fehlbildungen und skelettale Anomalien. RTS Typ 2 entsteht durch biallelische Mutationen im RECQL4-Gen, was zu DNA-Reparaturdefekten und Tumorprädisposition führt.
Methode
Wir berichten über sechs Kinder aus drei nicht verwandten Familien mit derselben pathogenen RECQL4-Variante, assoziiert mit RTS Typ 2. Alle Patienten zeigten Poikilodermie, faziale Teleangiektasien, Hautatrophie, Wachstumsverzögerung, Mikrozephalie und Lernschwierigkeiten. Der Rumpf war ausgespart. Ein Patient hatte eine Hörminderung; ein anderer wurde nach dem Auftreten typischer Gesichtsläsionen diagnostiziert, zuvor bestand chronische Diarrhoe und Mangelernährung. Osteopenie und Metaphysenbandzeichnungen waren häufige Röntgenbefunde. Die RTS-Diagnose erfolgte anhand klinischer und radiologischer Merkmale.
Ergebnisse
Die RECQL4-Sequenzierung zeigte bei vier Patienten eine homozygote pathogene Variante c.2415_2419del (p.Gly806_Arg807delinsTer), bei zwei Geschwistern eine kombinierte Heterozygotie mit derselben und einer neuen pathogenen Variante c.1663_1664del (p.Ser555GlyfsTer27).
Schlussfolgerung
Seltene DNA-Reparaturdefekte sollten bei der Differenzialdiagnose von Genodermatosen berücksichtigt werden, besonders bei gleichzeitiger Wachstumsverzögerung und Mikrozephalie. Unsere Ergebnisse betonen den Wert kombinierter dermatologischer, radiologischer und molekulargenetischer Untersuchungen für eine präzise Diagnose und Beratung. Das wiederholte Auftreten derselben Variante bei nicht verwandten Familien spricht für einen Gründereffekt.
Publication History
Received: 22 July 2025
Accepted after revision: 13 January 2026
Article published online:
02 February 2026
© 2026. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Oswald-Hesse-Straße 50, 70469 Stuttgart, Germany
-
References
- 1 Larizza L, Roversi G, Volpi L. Rothmund-Thomson syndrome. Orphanet J Rare Dis 2010; 5: 2
- 2 Rothmund A. Ueber Cataracten in Verbindung mit einer eigenthümlichen Hautdegeneration. Graefes Archiv für Ophthalmologie 1868; 14: 159-182
- 3 Wang LL, Gannavarapu A, Kozinetz CA. et al. Association Between Osteosarcoma and Deleterious Mutations in the RECQL4 Gene in Rothmund-Thomson Syndrome. J Natl Cancer Inst 2003; 95: 669-674
- 4 Ajeawung NF, Nguyen TTM, Lu L. et al. Mutations in ANAPC1, Encoding a Scaffold Subunit of the Anaphase-Promoting Complex, Cause Rothmund-Thomson Syndrome Type 1. Am J Hum Genet 2019; 105: 625-630
- 5 Suter A, Itin P, Heinimann K. et al. Rothmund–Thomson Syndrome: novel pathogenic mutations and frequencies of variants in the RECQL 4 and USB 1 (C16orf57) gene. Mol Genet Genomic Med 2016; 4: 359-366
- 6 Averdunk L, Huetzen MA, Moreno-Andrés D. et al. Biallelic variants in CRIPT cause a Rothmund-Thomson-like syndrome with increased cellular senescence. Genet Med 2023; 25: 100836
- 7 Di Lazzaro Filho R, Yamamoto GL, Silva TJ. et al. Biallelic variants in DNA2 cause poikiloderma with congenital cataracts and severe growth failure reminiscent of Rothmund-Thomson syndrome. J Med Genet 2023; 60: 1127-1132
- 8 Kitao S, Shimamoto A, Goto M. et al. Mutations in RECQL4 cause a subset of cases of Rothmund-Thomson syndrome. Nat Genet 1999; 22: 82-84
- 9 Wang LL, Levy ML, Lewis RA. et al. Clinical manifestations in a cohort of 41 Rothmund-Thomson syndrome patients. Am J Med Genet 2001; 102: 11-17
- 10 Zirn B, Bernbeck U, Alt K. et al. Rothmund–Thomson Syndrome Type 1 Caused by Biallelic ANAPC1 Gene Mutations. Skin Health Dis 2021; 1: ski2.12
- 11 Martins DJ, Di Lazzaro Filho R, Bertola DR. et al. Rothmund-Thomson syndrome, a disorder far from solved. Front Aging 2023; 4: 1296409
- 12 Stinco G, Governatori G, Mattighello P. et al. Multiple cutaneous neoplasms in a patient with Rothmund–Thomson syndrome: Case report and published work review. J Dermatol 2008; 35: 154-161
- 13 Sharma R, Lewis S, Wlodarski MW. DNA Repair Syndromes and Cancer: Insights Into Genetics and Phenotype Patterns. Front Pediatr 2020; 8: 570084
- 14 Moss C. Rothmund-Thomson syndrome: a report of two patients and a review of the literature. Br J Dermatol 1990; 122: 821-829
- 15 Mehollin-Ray AR, Kozinetz CA, Schlesinger AE. et al. Radiographic Abnormalities in Rothmund-Thomson Syndrome and Genotype–Phenotype Correlation with RECQL4 Mutation Status. Am J Roentgenol 2008; 191: W62-W66
- 16 Cao F, Lu L, Abrams SA. et al. Generalized metabolic bone disease and fracture risk in Rothmund-Thomson syndrome. Hum Mol Genet 2017; 26: 3046-3055
- 17 DiGiovanna JJ, Mauro T, Milstone LM. et al. Systemic retinoids in the management of ichthyoses and related skin types: Management of ichthyoses and related skin types. Dermatol Ther 2013; 26: 26-38
