Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/a-2773-1913
Endoskopische Zugänge zur Brustwirbelsäule
Endoscopic Approaches to the Thoracic SpineAuthors
Zusammenfassung
Hintergrund
In der Wirbelsäulenchirurgie gewinnt die endoskopische OP-Technik in den letzten Jahren zunehmend an Bedeutung. Die Technik an sich existiert zwar bereits seit Jahrzehnten. Durch den technischen Fortschritt und die zunehmend strukturierten Ausbildungskonzepte verbreitet sich die Technik jedoch erst in den letzten Jahren zunehmend. Heutzutage können endoskopische Eingriffe an allen Bereichen der Wirbelsäule vorgenommen werden, auch an der Brustwirbelsäule.
Material/Methoden
Die beiden standardisierten endoskopischen Techniken an der Brustwirbelsäule sind der interlaminäre und der transforaminale Zugang. Darüber hinaus gibt es einzelne Fallberichte, die einen endoskopischen transthorakalen oder retropleuralen Zugang beschreiben. Mit diesen Zugängen werden primär degenerative Pathologien wie Spinalkanalstenosen und Bandscheibenvorfälle, aber auch Ossifikationen des Lig. flavum oder des hinteren Längsbandes behandelt. In Einzelfällen kann der endoskopische Zugang auch zur Behandlung von selteneren Pathologien wie Infektionen, Tumoren und spontan aufgetretenen Duraverletzungen eingesetzt werden.
Ergebnisse
Wie auch in anderen Bereichen der Wirbelsäule bietet die endoskopische Technik an der Brustwirbelsäule mutmaßliche Vorteile gegenüber klassischen Methoden wie z. B. geringere postoperative Schmerzen, eine kürzere Krankenhausaufenthaltsdauer bzw. insgesamt kürzere Rekonvaleszenzzeit.
Schlussfolgerung
Endoskopische Zugänge zur Brustwirbelsäule bieten mutmaßlich Vorteile gegenüber konventionellen OP-Techniken. Allerdings ist die aktuell vorhandene Literatur unzureichend, um fundierte Aussagen zu klinischen Outcomes und zur zukünftigen Entwicklung zu treffen. Da diese Zugänge stets eine Herausforderung darstellen, sollten sie lediglich von in der endoskopischen Technik erfahrenen Chirurgen angewandt werden.
Abstract
Purpose
In spinal surgery, endoscopic surgical techniques have been gaining increasing importance in recent years. Although the technique itself has existed for decades, it has only begun to spread more widely in recent years due to technological advancements and increasingly structured training concepts. Nowadays, endoscopic procedures can be performed on all regions of the spine, including the thoracic spine.
Materials/Methods
The two standardised endoscopic techniques for the thoracic spine are the interlaminar and the transforaminal approaches. Additionally, there are individual case reports describing an endoscopic transthoracic or retropleural approach. These approaches are primarily used to treat degenerative pathologies such as spinal canal stenosis and herniated discs, but also ossifications of the ligamentum flavum or the posterior longitudinal ligament. In individual cases, the endoscopic approach can also be utilised for the treatment of rarer conditions such as infections, tumours, and spontaneously occurring dural injuries.
Results
As in other areas of the spine, endoscopic techniques for the thoracic spine are believed to offer potential advantages over traditional methods, such as reduced postoperative pain and a shorter hospital stay or overall quicker recovery time.
Conclusion
Endoscopic approaches to the thoracic spine presumably offer advantages over conventional surgical techniques. However, the currently available literature is insufficient to make well-founded statements about clinical outcomes and about future developments. Since these approaches consistently pose a challenge, they should only be performed by surgeons experienced in endoscopic techniques.
Schlüsselwörter
endoskopische Wirbelsäulenchirurgie - Brustwirbelsäule - Bandscheibenvorfall - minimalinvasivPublication History
Received: 06 August 2025
Accepted after revision: 02 December 2025
Article published online:
14 January 2026
© 2026. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Oswald-Hesse-Straße 50, 70469 Stuttgart, Germany
-
Literatur
- 1 Roelz R, Scholz C, Klingler JH. et al. Giant central thoracic disc herniations: surgical outcome in 17 consecutive patients treated by mini-thoracotomy. Eur Spine J 2016; 25: 1443-1451
- 2 Bouthors C, Benzakour A, Court C. Surgical treatment of thoracic disc herniation: an overview. Int Orthop 2019; 43: 807-816
- 3 Park MK, Park JY, Son SK. Complications of Endoscopic Thoracic Spine Surgery: Overview and Complication Avoidance. World Neurosurg 2023; 179: 127-132
- 4 Hasan S, Härtl R, Hofstetter CP. The benefit zone of full-endoscopic spine surgery. J Spine Surg 2019; 5 (Suppl. 1) S41-S56
- 5 Sofoluke N, Leyendecker J, Barber S. et al. Endoscopic Versus Traditional Thoracic Discectomy: A Multicenter Retrospective Case Series and Meta-Analysis. Neurosurgery 2025; 96: 152-171
- 6 Silva JDS, Carelli LE, de Oliveira JAA. et al. Full-endoscopic discectomy for thoracic disc herniations: a single-arm meta-analysis of safety and efficacy outcomes. Eur Spine J 2023; 32: 1254-1264
- 7 Komp M, Ruetten S. Full-endoscopic anterior excision of thoracic disc herniations, including giant and calcified discs with spinal cord compression: surgical technique and outcomes. Eur Spine J 2023; 32: 2685-2693
- 8 Fiani B, Siddiqi I, Reardon T. et al. Thoracic Endoscopic Spine Surgery: A Comprehensive Review. Int J Spine Surg 2020; 14: 762-771
- 9 Antonacci CL, Zeng FR, Ford B. et al. A narrative review of endoscopic spine surgery: history, indications, uses, and future directions. J Spine Surg 2024; 10: 295-304
- 10 Pojskic M, Bopp MHA, Nimsky C. et al. Surgical Treatment of Calcified Thoracic Herniated Disc Disease via the Transthoracic Approach with the Use of Intraoperative Computed Tomography (iCT) and Microscope-Based Augmented Reality (AR). Medicina (Kaunas) 2024; 60: 887
- 11 Feyissa AM, Tummala S. Intraoperative neurophysiologic monitoring with Hoffmann reflex during thoracic spine surgery. J Clin Neurosci 2015; 22: 990-994
- 12 Boadi BI, Ikwuegbuenyi CA, Inzerillo S. et al. Complications in Minimally Invasive Spine Surgery in the Last 10 Years: A Narrative Review. Neurospine 2024; 21: 770-803
- 13 Chan JP, Olson T, Gabriel B. et al. What is the learning curve for endoscopic spine surgery? A comprehensive systematic review. Spine J 2025;
- 14 Lewandrowski KU, Telfeian AE, Hellinger S. et al. Difficulties, Challenges, and the Learning Curve of Avoiding Complications in Lumbar Endoscopic Spine Surgery. Int J Spine Surg 2021; 15 (Suppl. 3) S21-S37
- 15 Yoshimizu T, Saito S, Miyake T. et al. The learning curve for lumbar discectomy in unilateral biportal endoscopic spine surgery using the cumulative summation method. J Orthop Surg Res 2025; 20: 335
- 16 Hagan MJ, Remacle T, Leary OP. et al. Navigation Techniques in Endoscopic Spine Surgery. Biomed Res Int 2022; 2022: 8419739
