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DOI: 10.1055/a-2723-6584
Was sind wichtige Ziele bei der Behandlung von Menschen mit Primär Progredienter Aphasie?
What are important goals in the treatment of people with primary progressive aphasia?Authors
Förderung
Die Studie wurde gefördert vom Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF; Förderung: #01KG2210; Projekttitel: Home-Based language Therapy and transcranial direct current stimulation in Primary Progressive Aphasia, HoBaT-PPA). Anna Volkmer wird gefördert durch ein NIHR Advanced Fellowship (Förderung: NIHR302240).
Zusammenfassung
Hintergrund
Die Primär Progrediente Aphasie (PPA) ist eine neurodegenerative Erkrankung, die zu fortschreitenden Sprach- und Kommunikationsstörungen mit gravierenden Auswirkungen auf den Alltag der Betroffenen führt.
Ziel der Studie
Im Rahmen einer internationalen Forschungskooperation (https://www.comet-initiative.org/Studies/Details/1871) wurden wichtige Endpunkte zur Erfassung des (Sprach-)Therapieerfolgs bei Menschen mit PPA erarbeitet (Core Outcome Set für PPA, COS-PPA). Hier berichten wir über die Ergebnisse aus Deutschland, diskutieren sie im Kontext des Gesamtprojekts und vergleichen sie mit relevanten Endpunkten bei Aphasie nach Schlaganfall.
Methodik
Es wurden mit n=9 PPA-Patient:innen und n=13 Angehörigen sechs Kleingruppeninterviews mit der Nominellen Gruppentechnik durchgeführt, um Wünsche und Ziele bzgl. Kommunikation und Sprachtherapie sowie ihre Wichtigkeit zu erfragen.
Ergebnisse
Die PPA-Patient:innen betonten sprachliche Ziele, während die Angehörigen Schwerpunkte bzgl. alltagsrelevanter Kommunikation und psychologischer Aspekte setzten. Die globalen COS-PPA-Ergebnisse waren weitgehend konsistent mit den Befunden in Deutschland und es wurde ebenfalls ein Fokus auf Sprache und Kommunikation gelegt. Für den Vergleich der deutschen Befragungsergebnisse mit dem COS für Aphasie nach Schlaganfall zeigten sich v.a. Überschneidungen hinsichtlich der Verbesserung von Sprache, Kommunikation und Lebensqualität.
Schlussfolgerungen
Die dargestellten Wünsche und Ziele bei PPA sowie die Entwicklung eines COS-PPA können zur Therapieplanung und zur Vereinheitlichung von Forschungsmethoden in klinischen Studien beitragen. Der individuelle Charakter der Behandlung sollte dabei erhalten bleiben.
Abstract
Background
Primary progressive aphasia (PPA) is a neurodegenerative disease that leads to progressive impairment of language and communication, with serious consequences for the daily lives of affected patients.
Objective
As part of an international research collaboration (https://www.comet-initiative.org/Studies/Details/1871), important endpoints for investigating the success of (speech and language) therapy for people with PPA were developed (Core Outcome Set for PPA, COS-PPA). Here we report the results from Germany, discuss them in the context of the overall project, and compare them with the core outcomes for post-stroke aphasia.
Methods
Six small group interviews were conducted with n=9 patients with PPA and n=13 caregivers using the nominal group technique to ask about wishes and goals regarding communication and speech-language therapy as well as their importance.
Results
PPA patients emphasised linguistic goals, while care partners focused on communication relevant to everyday life and psychological aspects. The international COS-PPA results were largely consistent with the findings in Germany and also showed a focus on language and communication. A comparison of the German survey results with the COS for aphasia after stroke revealed particular overlap regarding the improvement of language, communication, and quality of life.
Conclusions
Taking into consideration the wishes and treatment goals in PPA can contribute to the planning of therapy and to the standardization of research methods in clinical trials. However, the individual character of the treatment should be preserved.
Schlüsselwörter
Primär Progrediente Aphasie - Sprachtherapie - Therapieforschung - Endpunkte - Nominelle GruppentechnikKeywords
Primary progressive aphasia - Speech and language therapy - Therapy research - Endpoints - Nominal group techniquePublication History
Received: 17 December 2024
Accepted after revision: 10 October 2025
Article published online:
15 January 2026
© 2026. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Oswald-Hesse-Straße 50, 70469 Stuttgart, Germany
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Literatur
- 1 Ruggero L, Nickels L, Croot K. Quality of life in primary progressive aphasia: What do we know and what can we do next?. Aphasiology 2019; 33: 498-519
- 2 Le Rhun E, Richard F, Pasquier F. Natural history of primary progressive aphasia. Neurology 2005; 65: 887-891
- 3 Gorno-Tempini ML, Hillis AE, Weintraub S. et al. Classification of primary progressive aphasia and its variants. Neurology 2011; 76: 1006-1014
- 4 Olney NT, Spina S, Miller BL. Frontotemporal dementia. Neurol Clin 2017; 35: 339-374
- 5 Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte. Seltene Erkrankungen. Online unter: https://www.bfarm.de/DE/Kodiersysteme/Kooperationen-und-Projekte/Orphanet/Orphanet-International/Seltene-Erkrankungen/_node.html (Abruf am 11.11.2024)
- 6 Morhardt DJ, O'Hara MC, Zachrich K. et al. Development of a psycho-educational support program for individuals with primary progressive aphasia and their care-partners. Dementia 2019; 18: 1310-1327
- 7 Volkmer A, Rogalski E, Henry M. et al. Speech and language therapy approaches to managing primary progressive aphasia. Pract Neurol 2020; 20: 154-161
- 8 Roheger M, Riemann S, Brauer A. et al. Non-pharmacological interventions for improving language and communication in people with primary progressive aphasia. Cochrane Database Syst Rev 2024; 5: CD015067
- 9 Wallace SJ, Worrall L, Rose T. et al. A core outcome set for aphasia treatment research: The ROMA consensus statement. Int J Stroke 2019; 14: 180-185
- 10 Wallace SJ, Worrall L, Rose TA. et al. Measuring communication as a core outcome in aphasia trials: Results of the ROMA-2 international core outcome set development meeting. Int J Lang Commun Disord 2023; 58: 1017-1028
- 11 Franklin S, Harhen D, Hayes M. et al. Top 10 research priorities relating to aphasia following stroke. Aphasiology 2018; 32: 1388-1395
- 12 Horton S, Barnston J, Bell C. et al. In it for the long haul: A reflective account of collaborative involvement in aphasia research and education. Aphasiology. 2021: 1-36
- 13 Kertesz A. Western Aphasia Battery – Revised (WAB-R). Pearson; 2006
- 14 Goldberg D, Williams P. A user’s guide to the General Health Questionnaire. : NFER-Nelson; 1988
- 15 Hilari K, Lamping DL, Smith SC. Psychometric properties of the Stroke and Aphasia Quality of Life Scale (SAQOL-39) in a generic stroke population. Clin Rehabil 2009; 23: 544-557
- 16 Van der Meulen I, van de Sandt-Koenderman WME, Duivenvoorden HJ. et al. Measuring verbal and non-verbal communication in aphasia: Reliability, validity, and sensitivity to change of The Scenario Test. Int J Lang Commun Disord 2010; 45: 424-435
- 17 Hilari K, Galante L, Huck A. et al. Cultural adaptation and psychometric testing of The Scenario Test UK for people with aphasia. Int J Lang Commun Dis. 2018 53. 748-776
- 18 Volkmer A, Alves EV, Bar-Zeev H. et al. An international COS-PPA: A consensus study to identify a core outcome set for primary progressive aphasia. Alzheimers Dement. 2024
- 19 Volkmer A, Copland DA, Henry ML. et al. COS-PPA: Protocol to develop a core outcome set for primary progressive aphasia. BMJ Open 2024; 14: e078714
- 20 Wallace SJ, Worrall L, Rose T. et al. Which outcomes are most important to people with aphasia and their families? An international nominal group technique study framed within the ICF. Disabil Rehabil 2017; 39: 1364-1379
- 21 Frattali CM. Thompson CM, Holland AL. The FACS of life ASHA facs – a functional outcome measure for adults. ASHA; 1995. 37. 40-46
- 22 Howard D, Swinburg K, Porter G. Putting the CAT out: What the Comprehensive Aphasia Test has to offer. Aphasiology 2009; 24: 56-74
- 23 Riedl L, Last D, Danek A. et al. Long-term follow-up in primary progressive aphasia: Clinical course and health care utilisation. Aphasiology 2014; 28: 981-992
- 24 Kagan A, Simmons-Mackie N, Rowland A. et al. Counting what counts: A framework for capturing real-life outcomes of aphasia intervention. Aphasiology 2008; 22: 258-280
- 25 Hardy CJD, Taylor-Rubin C, Taylor B. et al. Symptom-led staging for semantic and non-fluent/agrammatic variants of primary progressive aphasia. Alzheimers Dement 2024; 20: 195-210
- 26 Hodges JR. Early onset dementia: A multidisciplinary approach. : Oxford University Press; 2001
