intensiv 2022; 30(04): 206-208
DOI: 10.1055/a-1829-2186
CNE Schwerpunkt
Ernährung von Intensivpatienten

Präoperative Nüchternheit

Yanick-Daniel Scheel

Die präoperative Nüchternheit ist geprägt durch ein traditionell umgesetztes Vorgehen mit einer Karenz ab Mitternacht ohne die Einbeziehung der tatsächlichen OP-Zeit und der damit verbundenen Anpassung der leitliniengerechten Nüchternheitszeiten. Eine verlängerte präoperative Nüchternheit ist jedoch mit negativen Folgen für die Patienten assoziiert. Die Umsetzung von adaptierten Karenzzeiten ist eine Herausforderung für das multiprofessionelle Behandlungsteam.



Publication History

Article published online:
07 July 2022

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  • Literatur

  • 1 de Aguilar-Nascimento JE, de Almeida Dias A, Dock-Nascimento D. et al Actual preoperative fasting time in Brazilian hospitals: the BIGFAST multicenter study. Ther Clin Risk Manag 2014; 10: 107-12
  • 2 Hewson DW, Moppett I. Preoperative fasting and prevention of pulmonary aspiration in adults: research feast, quality improvement famine. BJA 2020; 124 (04) 361-3
  • 3 Schieren M, Wappler F. Präoperative Nüchternheit – Risiken, Tücken, Wissenslücken. Intensiv 2020; 28 (04) 209-14
  • 4 Furrer L, Ganter MT, Klaghofer R. et al Präoperative Nüchternzeiten. Der Anaesthesist 2006; 55 (06) 643-9
  • 5 Crenshaw JT. Preoperative Fasting: Will the Evidence Ever Be Put into Practice?. AJN 2011; 111 (10) 38-45
  • 6 Gemeinsame Stellungnahme der Deutschen Gesellschaft für Anästhesiologie und Intensivmedizin, der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie, des Berufsverbandes Deutscher Anästhesisten und des Berufsverbandes der Deutschen Chirurgen Perioperative Antibiotikaprophylaxe – Präoperatives Nüchternheitsgebot – Präoperative Nikotinkarenz. Anästh Intensivmed 2016; 57: 231-3
  • 7 Becke-Jakob K, Eich CB. Präoperative Flüssigkeitskarenz – Sicherheit, Homöostase und Wohlbefinden. Der Anaesthesist 2021; 70 (06) 466-8
  • 8 Zdravkovic M, Berger-Estilita J, Wagner Kovacec J. et al A way forward in pulmonary aspiration incidence reduction: ultrasound, mathematics, and worldwide data collection. Braz J Anesthesiol. 2021 S0104–0014(21)00223–2
  • 9 Schieren M, Wappler F. Kaffee, Kippe, Kaugummi – Mythen und Fakten zur präoperativen Nüchternheit. AINS 2019; 54 (02) 142-5
  • 10 American Society of Anesthesiologists Practice Guidelines for Preoperative Fasting and the Use of Pharmacologic Agents to Reduce the Risk of Pulmonary Aspiration: Application to Healthy Patients Undergoing Elective Procedures: An Updated Report by the American Society of Anesthesiologists Task Force on Preoperative Fasting and the Use of Pharmacologic Agents to Reduce the Risk of Pulmonary Aspiration. Anesthesiology 2017; 126 (03) 376-93
  • 11 Smith I, Kranke P, Murat I. et al Perioperative fasting in adults and children: guidelines from the European Society of Anaesthesiology. Eur J Anaesthesiol 2011; 28 (08) 556-69
  • 12 Breuer JP, Bosse G, Prochnow L. et al Verkürzte präoperative Nüchternheit. Der Anaesthesist 2010; 59 (07) 607-13
  • 13 Friedrich S, Meybohm P, Kranke P. Nulla Per Os (NPO) guidelines: time to revisit?. Curr Opin Anaesthesiol 2020; 33 (06) 740-5
  • 14 Pimenta GP, de Aguilar-Nascimento JE. Prolonged preoperative fasting in elective surgical patients: why should we reduce it?. Nutr Clin Pract 2014; 29 (01) 22-8
  • 15 Rüggeberg A, Dubois P, Böcker U. et al Präoperative Flüssigkeitskarenz. Der Anaesthesist 2021; 70 (06) 469-75
  • 16 de Aguilar-Nascimento JE, Dock-Nascimento DB. Reducing preoperative fasting time: A trend based on evidence. World J Gastrointest Surg 2010; 02 (03) 57-60
  • 17 Noba L, Wakefield A. Are carbohydrate drinks more effective than preoperative fasting: A systematic review of randomised controlled trials. J Clin Nurs 2019; 28 17–18 3096-116
  • 18 Hutchinson A, Maltby JR, Reid CR. Gastric fluid volume and pH in elective inpatients. Part I: Coffee or orange juice versus overnight fast. Can J Anaesth 1988; 35 (01) 12-5
  • 19 Piepho T, Cavus E, Noppens R. et al S1-Leitlinie Atemwegsmanagement. Der Anaesthesist 2015; 64 (11) 859-73
  • 20 Gustafsson UO, Scott MJ, Schwenk W. et al Guidelines for perioperative care in elective colonic surgery: Enhanced Recovery After Surgery (ERAS(®)) Society recommendations. World J Surg 2013; 37 (02) 259-84
  • 21 Pogatschnik C, Steiger E. Review of Preoperative Carbohydrate Loading. Nutr Clin Pract 2015; 30 (05) 660-4
  • 22 Çakar E, Yilmaz E, Çakar E. et al The Effect of Preoperative Oral Carbohydrate Solution Intake on Patient Comfort: A Randomized Controlled Study. J Perianesth Nurs 2017; 32 (06) 589-99
  • 23 Noba L, Wakefield A. Are carbohydrate drinks more effective than preoperative fasting: A systematic review of randomised controlled trials. J Clin Nurs 2019; 28 17–18 3096-116
  • 24 Cheng PL, Loh EW, Chen JT. et al Effects of preoperative oral carbohydrate on postoperative discomfort in patients undergoing elective surgery: a meta-analysis of randomized controlled trials. Langenbecks Arch Surg 2021; 406 (04) 993-1005