Pneumologie 2022; 76(02): 92-97
DOI: 10.1055/a-1666-5851
Original Paper

Visual Diagnosis of Pleural Tuberculosis and its Association with Tissue Biopsy, Culture and Xpert Assay

Visuell diagnostizierte tuberkulöse Pleuritis im Kontext von Gewebebiopsie, Mykobakterien-Kultur und Xpert-Assay
Kamran Khan Sumalani
Department of Pulmonology, Jinnah Postgraduate Medical Center, Karachi, Pakistan
,
Nousheen Akhter
Department of Pulmonology, Jinnah Postgraduate Medical Center, Karachi, Pakistan
,
Dimple Chawla
Department of Pulmonology, Jinnah Postgraduate Medical Center, Karachi, Pakistan
,
Nadeem Ahmed Rizvi
Department of Pulmonology, Jinnah Postgraduate Medical Center, Karachi, Pakistan
› Author Affiliations

Abstract

Introduction The diagnosis of pleural tuberculosis remains a clinical challenge due to the paucibacillary nature of disease. Medical thoracoscopy remains the gold standard in diagnosing tuberculous pleuritis.

Objective To establish the diagnostic yield of sago-seed thoracoscopic appearance of pleura in tuberculosis and its correlation with histopathology, tissue AFB culture and tissue Xpert MTB/Rif assay.

Methods All consecutive patients with lymphocytic exudative pleural effusion, who fulfilled inclusion criteria of the study underwent medical thoracoscopy under local anesthesia and pleural tissue was sent for histopathology, AFB culture and Xpert MTB/Rif assay. Chronic granulomatous inflammation on histopathology and response to anti-tuberculous treatment was taken as reference standard for diagnosis of tuberculous pleurisy.

Results A total of 249 patients were included in the study, out of which 168 had effusion secondary to tuberculosis. Sago-like nodules visualized on thoracoscopy had a sensitivity of 58.9 %, specificity of 92.6 % and diagnostic accuracy of 69.88 % for pleural tuberculosis. There is a strong association between the presence of sago-like nodules and detection of mycobacterium tuberculosis on Xpert MTB/Rif assay and AFB culture of pleura (p-value 0.007).

Conclusion Sago seed nodules on pleura have a high positive predictive value for tuberculous pleurisy. In high endemic countries patients with this finding on thoracoscopy can be commenced on anti-tuberculous treatment before histopathology or culture results are available.

Zusammenfassung

Hintergrund und Ziel Die Diagnostik der tuberkulösen Pleuritis gestaltet sich aufgrund der bakterienarmen Natur der Erkrankung schwierig. Die internistische Thorakoskopie gilt nach wie vor als diagnostischer Goldstandard bei tuberkulöser Pleuritis. Ziel der Studie war es, die diagnostische Aussagekraft des Sago-artigen Thorakoskopie-Erscheinungsbilds der Pleura in Hinblick auf Tuberkulose unter Heranziehung der histopathologischen, Gewebe-Mykobakterien-Kultur- und Gewebe-Xpert MTB/Rif-Assay-Befunde zu klären.

Methodik Alle konsekutiven Patienten mit lymphozytärem, exsudativem Pleuraerguss, die die Einschlusskriterien der Studie erfüllten, unterzogen sich einer internistischen Thorakoskopie unter Lokalanästhesie. Das dabei entnommene Pleuragewebe wurde zur histopathologischen Untersuchung, Mykobakterien-Kultur und Xpert MTB/Rif-Untersuchung eingeschickt. Der histopathologische Befund einer chronischen granulomatösen Entzündung und das Ansprechen auf eine antituberkulöse Therapie wurden als Referenzstandard verwendet, um die Diagnose der tuberkulösen Pleuritis zu sichern.

Ergebnisse Insgesamt wurden 249 Patienten in die Studie aufgenommen, von denen 168 einen tuberkulosebedingten Erguss aufwiesen. Für den Thorakoskopiebefund Sago-artiger Knötchen fand sich eine Sensitivität von 58,9 %, eine Spezifität von 92,6 % und eine diagnostische Genauigkeit von 69,88 % bei tuberkulöser Pleuritis. Das Vorliegen Sago-artiger Knötchen ist stark mit dem Nachweis von Mycobacterium tuberculosis im Xpert MTB/Rif-Assay und in der Mykobakterien-Kultur der Pleura assoziiert (p-Wert 0,007).

Schlussfolgerung Sago-artige Knötchen der Pleura haben einen hohen positiv prädiktiven Wert für tuberkulöse Pleuritis. In Länder mit hochgradig endemischer Tuberkulose kann bei Patienten mit diesem Thorakoskopiebefund die antituberkulöse Therapie schon vor Erhalt der Ergebnisse der histopathologischen Untersuchung oder Mykobakterien-Kultur eingeleitet werden.



Publication History

Received: 02 January 2021

Accepted after revision: 15 February 2021

Article published online:
30 November 2021

© 2021. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany