Abstract
Background MRI has shortcomings in differentiation between tumor tissue and post-therapeutic
changes in pretreated brain tumor patients.
Patients We assessed 22 static FET-PET/CT-scans of 17 pediatric patients (median age 12 years,
range 2–16 years, ependymoma n=4, medulloblastoma n=4, low-grade glioma n=6, high-grade
glioma n=3, germ cell tumor n=1, choroid plexus tumor n=1, median follow-up: 112 months)
with multimodal treatment.
Method FET-PET/CT-scans were analyzed visually by 3 independent nuclear medicine physicians.
Additionally quantitative FET-Uptake for each lesion was determined by calculating
standardized uptake values (SUVmaxT/SUVmeanB, SUVmeanT/SUVmeanB). Histology or clinical
follow-up served as reference.
Results Static FET-PET/CT reliably distinguished between tumor tissue and post-therapeutic
changes in 16 out of 17 patients. It identified correctly vital tumor tissue in 13
patients and post-therapeutic changes in 3 patients. SUV-based analyses were less
sensitive than visual analyses. Except from a choroid plexus carcinoma, all tumor
entities showed increased FET-uptake.
Discussion Our study comprises a limited number of patients but results corroborate the ability
of FET to detect different brain tumor entities in pediatric patients and discriminate
between residual/recurrent tumor and post-therapeutic changes.
Conclusions We observed a clear benefit from additional static FET-PET/CT-scans when conventional
MRI identified equivocal lesions in pretreated pediatric brain tumor patients. These
results warrant prospective studies that should include dynamic scans.
Zusammenfassung
Hintergrund Die MRT ist in der Differenzierung zwischen Tumorgewebe und therapieassoziierten
Veränderungen bei vorbehandelten Hirntumorpatienten limitiert.
Patienten Wir untersuchten retrospektiv 22 FET-PET/CT Untersuchungen von 17 multimodal behandelten
pädiatrischen Patienten (medianes Alter 12 Jahre, Spannbreite 2–16 Jahre, Ependymom
n=4, Medulloblastom n=4, niedriggradiges Gliom n=6, hochgradiges Gliom n=3, Keimzelltumor
n=1, Choroid-Plexus Tumor n=1, mediane Beobachtungszeit: 112 Monate).
Methode 22 FET-PET/CT Scans/Läsionen wurden unabhängig visuell von 3 Nuklearmedizinern bewertet.
Zusätzlich wurde für jede Läsion die quantitative FET-Aufnahme durch Berechnung von
standardisierten Aufnahmewerten (SUV) bestimmt (SUVmaxT/SUVmeanB, SUVmeanT/SUVmeanB).
Als Referenz dienten die Histologie oder die klinische Verlaufsbeurteilung.
Ergebnisse Die statische FET-PET/CT unterschied bei 16 von 17 Patienten zuverlässig zwischen
Tumorgewebe und therapieassoziierten Veränderungen: 13 Patienten mit vitalem Tumorgewebe
sowie 3 Patienten mit posttherapeutischen Veränderungen. Die SUV-basierte Analyse
war weniger sensitiv als die visuelle Analyse. Alle untersuchten Tumorentitäten außer
einem Choroid-Plexus Karzinom zeigten eine gesteigerte FET-Aufnahme.
Diskussion Die Ergebnisse unterstreichen die Möglichkeit der Erkennung unterchiedlicher Tumorentitäten
bei Kindern. Hierbei erscheint eine Diskriminierung zwischen Residual-/Rezidivtumor
und therapieassoziierten Veränderungen möglich.
Schlussfolgerung Das klinische Vorgehen wurde durch den Einsatz der statischen FET-PET/CT Untersuchungen
bei uneindeutigen MRT-Untersuchungen vorbehandelter pädiatrischer Hirntumorpatienten
vereinfacht. Dieser Nutzen sollte in prospektiven Studien durch Einsatz von dynamischen
FET-PET/CT Untersuchungen gesichert werden.
Key words
FET - PET - Brain tumor - children - pretreated - pediatric
Schlüsselwörter
FET - PET - Hirntumor - Kinder - Jugendliche - multimodale Therapie