Tierarztl Prax Ausg K Kleintiere Heimtiere 2020; 48(02): 132-138
DOI: 10.1055/a-1122-7837
Case Report

Suspected bilateral adrenal gland tumour causing primary Addison’s disease in a dog

Bilaterale Nebennierenmasse als Ursache eines primären Hypoadrenokortizismus beim Hund
Anna-Lena Proksch
1   Clinic of Small Animals – Internal Medicine, Justus-Liebig-University Giessen, Giessen, Germany
,
Andreas Brühschwein
2   Clinic of Small Animal Surgery and Reproduction, Centre for Clinical Veterinary Medicine, Ludwig-Maximilian-University, Munich, Germany
,
Katrin Hartmann
3   Clinic of Small Animal Medicine, Centre for Clinical Veterinary Medicine, Ludwig-Maximilian-University, Munich, Germany
,
Astrid Wehner
3   Clinic of Small Animal Medicine, Centre for Clinical Veterinary Medicine, Ludwig-Maximilian-University, Munich, Germany
› Author Affiliations

Abstract

A 13-year old miniature poodle presented with a 3-day episode of vomiting, anorexia, and lethargy. Lack of micturition had been noted for 2 days. Clinical examination indicated dehydration and a tense, painful abdomen. Laboratory parameters (severe azotaemia, hyperkalaemia, severe hyponatraemia, hypochloraemia, and hyperphosphataemia with glucosuria and proteinuria) were consistent with anuric acute kidney injury (AKI). Abdominal ultrasound revealed bilateral adrenal masses. ACTH stimulation test was diagnostic for Addison’s disease. Computed tomography confirmed bilateral adrenal masses and indicated multifocal liver nodules. Additionally, infiltration of the caudal vena cava with partial luminal occlusion was demonstrated. Surgical removal of the adrenal masses with venous plasty intervention and stenting of the vessels deemed unrewarding in this patient in respect to progressed tumour growth with assumed metastatic spread. The dog was treated for Addison’s disease and discharged with good overall condition. Eight weeks later, the dog was euthanized due to progressive caudal vena cava occlusion. Whilst hypoadrenocoticism typically affects young to middle aged dogs, in old dogs primary Addison’s disease might be caused by neoplastic bilateral adrenal gland destruction. This is the first case report of hypovolaemia leading to AKI secondary to bilateral adrenal masses causing Addison’s disease in a dog.

Zusammenfassung

Ein 13-jähriger Zwergpudel wurde aufgrund einer 3-tägigen Episode mit Erbrechen, Anorexie und Lethargie vorgestellt. Der letzte Urinabsatz war 2 Tage vor Vorstellung beobachtet worden. In der klinischen Untersuchung fielen eine Dehydratation und ein angespanntes, schmerzhaftes Abdomen auf. Anamnese, Harnblasengröße und Laborparameter (schwere Azotämie sowie Hyperkaliämie, Hyponatriämie, Hypochloridämie, Hyperphosphatämie, Glukosurie und Proteinurie) sprachen für eine akute anurische Nierenschädigung. Sonografisch ließen sich bilateral Nebennierenmassen darstellen. Mittels ACTH-Stimulationstest wurde ein Hypoadrenokortizismus nachgewiesen. Nach der Stabilisierung des Patienten erfolgte eine computertomografische Untersuchung des Abdomens, die bilaterale Nebennierenmassen mit Invasion in die Vena cava caudalis und Nierenarterien bestätigte und zudem multifokale Herde in der Leber zeigte. Die Invasion hatte bereits zu einer partiellen Verlegung des Lumens der genannten Gefäße geführt. In Anbetracht der Tumorausbreitung und der anzunehmenden Metastasierung erschien eine chirurgische Intervention als nicht erfolgversprechend. Der Patient wurde mit medikamentöser Therapie des Hypoadrenokortizismus bei gutem Allgemeinbefinden entlassen. Aufgrund eines progressiven tumorbedingten Verschlusses der Vena cava caudalis wurde der Patient 8 Wochen später euthanasiert. Wenngleich ein Hypoadrenokortizismus vornehmlich bei jüngeren und mittelalten Hunden auftritt, kann diese Erkrankung bei älteren Hunden die Folge eines bilateralen Nebennierentumors mit Zerstörung beider Nebennierenrinden sein. Dies ist der erste Fallbericht eines bilateralen Nebennierentumors, in dessen Folge eine Morbus-Addison-bedingte Hypovolämie zu einer akuten Nierenschädigung führte.



Publication History

Received: 02 August 2019

Accepted: 07 January 2020

Article published online:
23 April 2020

© Georg Thieme Verlag KG
Stuttgart · New York

 
  • References

  • 1 IRIS (International Renal Interest Society). IRIS Guideline Recommendations for Grading of AKI in Dogs and Cats. http://www.iris-kidney.com/guidelines/grading.html accessed: 03/08/2020
  • 2 Pagani E, Tursi M, Lorenzi C. et al. Ultrasonographic features of adrenal gland lesions in dogs can aid in diagnosis. BMC Vet Res 2016; 12 (01) 267
  • 3 Boujon CE, Bornand-Jaunin V, Scharer V. et al. Pituitary gland changes in canine hypoadrenocorticism: a functional and immunocytochemical study. J Comp Pathol 1994; 111 (03) 287-295
  • 4 Barrera JS, Bernard F, Ehrhart EJ. et al. Evaluation of risk factors for outcome associated with adrenal gland tumors with or without invasion of the caudal vena cava and treated via adrenalectomy in dogs: 86 cases (1993–2009). J Am Vet Med Assoc 2013; 242 (12) 1715-21
  • 5 Schaer MRW, Buergelt CD, Bowen DJ. et al. Autoimmunity and Addison’s disease in the dog. J Am Anim Hosp Assoc 1986; 22 (06) 789-794
  • 6 Frank CB, Valentin SY, Scott-Moncrieff JC. et al. Correlation of inflammation with adrenocortical atrophy in canine adrenalitis. J Comp Pathol 2013; 149 (02/03) 268-279
  • 7 Buckley ME, Chapman PS, Walsh A. Glucocorticoid-deficient hypoadrenocorticism secondary to intravascular lymphoma in the adrenal glands of a dog. Aust Vet J 2017; 95 (03) 64-67
  • 8 Kook PH, Grest P, Raute-Kreinsen U. et al. Addison’s disease due to bilateral adrenal malignancy in a dog. J Small Anim Pract 2010; 51 (06) 333-336
  • 9 Labelle P, De Cock HE. Metastatic tumors to the adrenal glands in domestic animals. Vet Pathol 2005; 42 (01) 52-58
  • 10 Parnell NK, Powell LL, Hohenhaus AE. et al. Hypoadrenocorticism as the primary manifestation of lymphoma in two cats. J Am Vet Med Assoc 1999; 214 (08) 1208-1211
  • 11 Takahashi T, Ishii S, Atsumi S. et al. [Bilateral non-Hodgkin’s lymphoma of the adrenal glands with adrenal insufficiency]. Rinsho Ketsueki 1996; 37 (09) 867-869
  • 12 Donckier JE, Lacrosse M, Michel L. Bilateral adrenal lymphoma with Addison’s disease: a surgical pitfall. Acta Chir Belg 2007; 107 (02) 219-221
  • 13 Bertazzolo W, Didier M, Gelain ME. et al. Accuracy of cytology in distinguishing adrenocortical tumors from pheochromocytoma in companion animals. Vet Clin Pathol 2014; 43 (03) 453-459
  • 14 Lathan P, Thompson AL. Management of hypoadrenocorticism (Addison’s disease) in dogs. Vet Med (Auckland, NZ) 2018; 9: 1-10
  • 15 Mugford A, Li R, Humm K. Acute kidney injury in dogs and cats 1. Pathogenesis and diagnosis. In Pract 2013; 35: 253-264
  • 16 Peterson ME, Kintzer PP, Kass PH. Pretreatment clinical and laboratory findings in dogs with hypoadrenocorticism: 225 cases (1979–1993). J Am Vet Med Assoc 1996; 208 (01) 85-91
  • 17 Klein SC, Peterson ME. Canine hypoadrenocorticism: part I. Can Vet J 2010; 51 (01) 63-69
  • 18 Hess RS. Hypoadrenocorticism. In: Ettinger SJ, Feldman EC, Cote E. eds. Textbook of Veterinary Internal Medicine: Diseases of the Dog and the Cat. 8th edition. Missouri: Elsevier; 2017: 1825-1833
  • 19 Levy M, Geller R, Hymovitch S. Renal failure in dogs with experimental acute pancreatitis: role of hypovolemia. Am J Physiol 1986; 251 (06) F969-P977
  • 20 Feehally J, Khosravi M. Effects of acute and chronic hypohydration on kidney health and function. Nutr Rev 2015; 73 (Suppl. 02) 110-119
  • 21 Vaden SL, Levine J, Breitschwerdt EB. A retrospective case-control of acute renal failure in 99 dogs. J Vet Med Intern Med 1997; 11 (02) 58-64
  • 22 Ross L. Acute kidney injury in dogs and cats. Vet Clin North Am Small Anim Pract 2011; 41 (01) 1-14
  • 23 Van Lanen K, Sande A. Canine hypoadrenocorticism: pathogenesis, diagnosis, and treatment. Top Companion Anim Med 2014; 29 (04) 88-95
  • 24 Kemppainen RJ, Behrend EN. Adrenal physiology. Vet Clin North Am Small Anim Pract 1997; 27 (02) 173-186
  • 25 Connor A, Care S, Taylor J. Addison’s disease presenting with acute kidney injury. Clin Med (London, England) 2010; 10 (05) 515-516