Abstract
Due to cholesteatoma's slowly progressive and destructive growth there is a risk of
intracranial and potentially life-threatening complications. That's why every cholesteatoma
is a basically absolute indication for surgery. Only asymptomatic and small retractions,
so-called prae-cholesteatomas, may be under observation. While the first part of this
article focused on the basics of pathogenesis and diagnostics, this one provides an
overview of current surgical strategies, both proven and new ones.
Cholesteatome sind stets mit dem Risiko intrakranieller, potenziell lebensbedrohlicher
Komplikationen behaftet, weswegen sie grundsätzlich eine absolute OP-Indikation darstellen.
Nur asymptomatische und überschaubare Retraktionen, sog. Prächolesteatome, können
ggf. beobachtet werden. Während der 1. Teil die Grundlagen zu Pathogenese und Diagnostik
beleuchtete, stellt der folgende Beitrag derzeitige, bewährte wie auch neue, operative
Strategien vor.
Schlüsselwörter
Cholesteatom - Gehörgangscholesteatom - Chirurgie - Kinder - Endoskopie - Rekonstruktion
- Rezidivcholesteatom - Residualcholesteatom
Key words
ear - cholesteatoma - surgery - petrous bone destruction - children - endoscopy -
reconstructive surgery