Psychiatr Prax 2018; 45(06): 321-326
DOI: 10.1055/a-0597-8123
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Wie können psychiatrische Kliniken in Österreich vollständig offen geführt werden?

How do Psychiatric Hospitals in Austria Realise an Open Door Policy?
Tilman Steinert
1   Zentrum für Psychiatrie Südwürttemberg, Weissenau, Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie I der Universität Ulm, Ravensburg
,
Joachim Scharfetter
2   Sozialmedizinisches Zentrum Ost, Donauspital, Abteilung für Psychiatrie, Wien, Österreich
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Publication Date:
25 May 2018 (online)

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Zusammenfassung

Anliegen Viele psychiatrische Kliniken in Österreich werden offen geführt. Ein Vergleich einer österreichischen und einer deutschen Klinik sollte die Versorgungsbedingungen untersuchen.

Methode Vergleichende Analyse von Versorgungsdaten.

Ergebnisse Die Personalbesetzung war in Österreich in der Pflege besser, bei Ärzten und Psychologen vergleichbar. Freiheitseinschränkende Zwangsmaßnahmen waren in Österreich in Bezug auf die Gesamtzahl der Aufnahmen häufiger, nicht jedoch bezogen auf die gerichtlich Untergebrachten. Bei polizeilichen Fahndungen ergaben sich keine Unterschiede.

Diskussion Die Ergebnisse liefern keine Belege, dass die Öffnung der Stationen in Österreich in wesentlichem Maß durch andere Zwangsmaßnahmen ermöglicht wird.

Abstract

Objective Many psychiatric hospitals in Austria have an open door policy. We aimed to compare staffing levels, use of coercive measures, and beds per inhabitants between an Austrian and a German psychiatric hospital with partly locked doors.

Methods Analysis of frequency of seclusion and restraint, aggressive incidents, police searches, availability of beds, and staffing levels in standardized counts.

Results German wards were open 65 % of daytime, Austrian wards 100 %. In the German region, considerable part of hospital beds were located in day clinics and psychosomatic clinics. The percentage of all admissions subjected to coercion was considerably lower in Germany, but this did not apply to involuntary admissions. Police searches were comparable in frequency. Staffing levels of physicians and psychologists were similar, in Austria considerably more nurses were available.

Conclusion The results do not provide evidence that the open door policy in Austrian psychiatry is realized by use of other coercive measures. Possibly more nursing staff is important to open doors.