Summary
Coagulation factor XIII (FXIII) is essential for clot stabilization. Deficiency of
FXIII is associated with a risk of bleeding and impaired wound healing. Substitution
therapy with FXIII remedies for patients with low plasma levels of FXIII requires
diagnostic quantification of the factor before and during therapy. Here, we describe
a prototype of a preliminary research immunoassay for quantification of FXIII antigen
on automated coagulation instruments. The prototype assay is based on a monoclonal
antibody (mAb) directed against FXIII A chain, whereas the mAbs are coupled to latex
particles. FXIII in a plasma specimen causes agglutination of the latex particles,
which can be quantified turbidimetrically. Performance data of the assay prototype
processed on BCS® XP and Sysmex® CA-1500 instruments demonstrate a good correlation to the Berichrom® factor XIII activity assay[1] from Siemens Healthcare Diagnostics (r = 0.94). Results: Comparability of instruments was excellent (r = 0.98). Coefficients of variation
of total imprecision measurements ranged from 2.2 to 3.4%. Linearity was excellent
over the range tested (12–121% FXIII). Analytical sensitivity was 0.51% FXIII on BCS
XP and 0.44% FXIII on Sysmex CA-1500, respectively. No interference (> 10% bias) was
observed with haemoglobin (up to 400 mg/dl), cholesterol (up to 300 mg/dl), bilirubin
(up to 60 mg/dl) or triglycerides (up to 3000 mg/dl). Conclusion: The preliminary research assay prototype has the potential for excellent analytical
sensitivity, precision, and dynamic range suitable to measure reliably FXIII antigen
levels in human plasma.
Zusammenfassung
Gerinnungsfaktor XIII (FXIII) ist notwendig für die Stabilisierung eines Gerinnsels.
Ein Mangel an FXIII geht einher mit erhöhtem Blutungsrisiko und gestörter Wundheilung.
Die Substitutionstherapie mit FXIII-Präparaten bei Patienten mit niedrigen FXIII-Spiegeln
erfordert eine diagnostische Quantifizierung von FXIII vor und während der Therapie.
In dieser Arbeit wird der Prototyp eines vorläufigen Forschungstestes zur quantitativen
Bestimmung von FXIII-Antigen auf automatisierten Gerinnungsanalyzern beschrieben.
Der Prototyp basiert auf einem monoklonalen Antikörper (mAb) gegen die A-Kette des
FXIII. Der mAb ist auf Latexpartikel gekoppelt. FXIII aus einer Plasmaprobe führt
zur Agglutination dieser Latexpartikel, die turbidimetrisch gemessen werden kann.
Ergebnisse: Vorläufige Leistungsdaten des Prototypen wurden auf den BCS®-XPund Sysmex®CA-1500-Systemen erhoben und zeigten eine gute Korrelation zu dem Berichrom®-FaktorXIII-Aktivitätstest[1] von Siemens Healthcare Diagnostics (r = 0,94). Die Vergleichbarkeit der Ergebnisse
zwischen den Systemen war hoch (r = 0,98). Die Variationskoeffizienten für die Bestimmung
der Reproduzierbarkeit lagen zwischen 2,2 und 3,4%. Linearität war über den getesteten
Bereich (12–121% FXIII) gegeben. Die analytische Sensitivität betrug 0,51% FXIII am
BCS XP sowie 0,44% FXIII am Sysmex CA-1500. Keine Interferenz (> 10% Abweichung) wurde
mit Hämoglobin (bis 400 mg/ dl), Cholesterol (bis 300 mg/dl), Bilirubin (bis 60 mg/dl)
oder Triglyzeriden (bis 3000 mg/dl) beobachtet. Schlussfolgerung: Der Forschungsprototyptest weist das Potenzial für eine exzellente analytische Sensitivität,
Präzision sowie einen dynamischen Messbereich auf, um FXIII-Antigen zuverlässig in
menschlichen Plasmaproben zu quantifizieren.
Keywords
Bleeding - coagulation - factor XIII - factor XIII deficiency - immunoassay
Schlüsselwörter
Blutungen - Gerinnung - Faktor XIII - Faktor-XIIIMangel - Immunoassay