Summary
Idarucizumab is designed to reverse the anticoagulant effect of dabigatran. This case
report describes the administration of three independent doses of idarucizumab to
a 76-year-old man suffering from atrial flutter being treated with dabigatran to prevent
ischaemic stroke. The last dose of dabigatran was administered in the morning of the
same day the patient was transferred to hospital because of the need for urgent pericardium
puncture. Baseline dTT (dilute thrombin time) reached 700 ng/mL as glomerular filtration
(GF) dropped to 0.19 mL/s. The first dose of idarucizumab was administered prior to
puncture and the clinical state was stabilized for the next 24 hours although dTT
climbed to 400 ng/mL. The need for cannulation before dialysis required a second dose
of antidote and a third dose was given prior to removal of the pericardium drain.
Monitoring of dabigatran recovery showed that the reverse effect of idarucizumab lasted
12 hours, which is sufficiently long and reliable for urgent situations. Idarucizumab
administration is not limited by age and/or renal impairment. We recommend repeated
dTT examinations when the dabigatran baseline level exceeds 200 ng/mL and the antidote
has been administered.
Zusammenfassung
Idarucizumab wurde entwickelt, um die antikoagulatorische Wirkung von Dabigatran aufzuheben.
In dieser Kasuistik beschreiben wir die Gabe von drei Einzeldosen Idarucizumab bei
einem 76-jährigen Mann, der unter Vorhofflattern litt und zur Schlaganfallprophylaxe
mit Dabigatran behandelt wurde. Die letzte Dabigatrandosis war am Morgen des gleichen
Tages verabreicht worden, an dem der Patient stationär eingewiesen wurde, weil eine
dringende Perikardpunktion erforderlich war. Die dTT (Thrombinzeit in verdünnten Plasmaproben)
erreichte bei Baseline 700 ng/ ml, während die glomeruläre Filtration (GF) auf 0,19
ml/s fiel. Die erste Dosis Idarucizumab wurde vor der Punktion verabreicht und der
klinische Zustand stabilisierte sich in den nächsten 24 h, obgleich die dTT auf 400
ng/ ml anstieg. Da vor der Dialyse kanüliert werden musste, war eine weitere Dosis
des Antidots erforderlich, eine dritte Dosis wurde vor der Entfernung der Perikarddrainage
appliziert. Die Kontrollen bezüglich der Wiederherstellung der Dabigatranwirkung zeigten,
dass die aufhebende Wirkung von Idarucizumab 12 h anhielt, was in Notfallsituationen
hinreichend lange und zuverlässig ist. Die Gabe von Idarucizumab unterliegt keinen
Beschränkungen durch Alter und/oder Niereninsuffizienz. Wir raten zu wiederholten
dTT-Bestimmungen, wenn die Dabigatranspiegel bei Baseline mehr als 200 ng/ml betragen
und das Antidot verabreicht wurde.
Keywords
Dabigatran - renal failure - pericardium tamponade - dTT - idarucizumab
Schlüsselwörter
Dabigatran - Nierenversagen - Herztamponade - dTT - Idarucizumab