Summary
Chronic hepatitis C virus (HCV) infection causes significant mortality in patients
with inherited bleeding disorders, however, data of interferon-free antiviral regimes
are scarce in this population. Patients, methods: Reallife data of interferon-free therapies of 18 patients with inherited bleeding
disorders and chronic HCV genotype 1 infection (94% male, liver cirrhosis Child A/B
n = 4/1). Results: Treatment naïve patients were treated for eight weeks with sofosbuvir (SOF)/ledipasvir
(n = 3) or for 12 weeks with SOF/ledipasvir (n = 4), SOF/ledipasvir/ribavirin (n =
1), or paritaprevir/r, ombitasvir, dasabuvir (n = 1). Treatment experienced patients
without cirrhosis received SOF/ledipasvir (n = 3) or paritaprevir/r, ombitasvir, dasabuvir
± ribavirin (n = 2) for 12 weeks. Re-treated cirrhotic individuals were treated for
24 weeks with SOF/ledipasvir (n = 2) and SOF/daclatasvir (n = 1), or for 12 weeks
SOF/simeprevir/1200 mg/d ribavirin (n = 1). Sustained virologic response (SVR-12)
was achieved by 17/18 individuals without severe on-treatment side effects. Conclusions: In real-life, HCV-infected patients with inherited bleeding disorders can be effectively
and safely treated with interferon- free therapies.
Zusammenfassung
Eine chronische Hepatitis C Virusinfektion (HCV) ist für eine erhebliche Mortalität
bei Patienten mit angeborenen Gerinnungsstörungen verantwortlich, Erfahrungen zu modernen
Interferon-freien Behandlungsoptionen liegen bisher jedoch kaum vor. Patienten, Methoden: Zusammenfassung von 18 “reallife” Interferon-freien Behandlungen bei Patienten mit
angeborenen Gerinnungsstörungen und chronischer HCV Genotyp 1 Infektion (94% männlich,
Leberzirrhose Child A/B n = 4/1). Ergebnisse: Naïve Patienten wurden für acht Wochen behandelt mit Sofosbuvir (SOF)/Ledipasvir
(n = 3) oder für 12 Wochen mit SOF/Ledipasvir (n = 4), SOF/Ledipasvir/Ribavirin (n
= 1), oder Paritaprevir/r, Ombitasvir, Dasabuvir (n = 1). Vorbehandelte Patienten
ohne Zirrhose erhielten für 12 Wochen SOF/Ledipasvir (n = 3) oder Paritaprevir/r,
Ombitasvir, Dasabuvir ± Ribavirin (n = 2). Vorbehandelte Patienten mit Zirrhose wurden
für 24 Wochen mit SOF/Ledipasvir (n=2) und SOF/Daclatasvir (n=1) oder für 12 Wochen
mit SOF/Simeprevir/1200 mg/d Ribavirin (n=1) behandelt. Ein dauerhaftes virologisches
Ansprechen (SVR-12) wurde bei 17/18 Patienten ohne schwerwiegende Nebenwirkungen erreicht.
Schlussfolgerung: Patienten mit chronischer HCV-Infektion und angeborenen Gerinnungsstörungen können
effektiv und sicher mit Interferon-freien Strategien behandelt werden.
Keywords
Sofosbuvir - ledipasvir - daclatasvir - simeprevir - paritaprevir
Schlüsselwörter
Sofosbuvir - Ledipasvir - Daclatasvir - Simeprevir - Paritaprevir