Summary
Atrial fibrillation (AF) occurs as the result of numerous complex physiological processes
in the atria leading to AF promotion and maintenance. Improved diagnostic techniques
have identified various biomarkers which may play an important role in the prediction
of AF related outcomes (cardio- and cerebrovascular events, as well as mortality and
rhythm outcomes). Biomarkers refer to ‘biological markers’ and biomarkers in blood,
urine as well as imaging marker (eg, dimensions (left atrial diameter and volume),
anatomical features (left appendage and pulmonary vein anatomy), and physiological
pattern (LAA flow velocity)) may play important role(s) as clinically important indices
in relation to outcomes after different therapeutic strategies. However, the main
domain in the biomarker field has focused on bloodbased biomarkers, which are widely
used to predict therapeutic success regarding underlying pathophysiological mechanism,
such as inflammation, fibrosis, endothelial damage. This review provides an update
of the role of clinically relevant biomarkers in AF, with particular focus on AF rhythm
outcomes.
Zusammenfassung
Verschiedene komplexe pathophysiologische Prozesse führen zu Vorhofflimmern (VHF).
In den letzten Jahren konnten verschiedene Biomarker identifiziert werden, die eine
Bedeutung zur Vorhersage von Morbidität (z. B. kardiovaskuläre Ereignisse), Mortalität
und Rhythmuserhalt erlangen könnten. Dabei spielen Marker der Inflammation, Fibrose
und endothelialen Dysfunktion ein besondere Rolle. Da diese Prozesse wesentlich den
Erfolg des Rhythmuserhaltes z. B. nach Katheterablation beeinflussen, soll diese Übersichtsarbeit
den aktuellen Wissenstand zu Biomarkern bei Vorhofflimmern und im speziellen zum Erhalt
des Sinusrhythmus zusammenfassen und mögliche klinische Anwendungen aufzeigen.
Keywords
Atrial fibrillation - catheter ablation - recurrence - biomarkers
Schlüsselwörter
Vorhofflimmern - Katheterablation - Rezidive - Biomarker