Hamostaseologie 2014; 34(01): 88-92
DOI: 10.5482/HAMO-13-05-0028
Orignal article
Schattauer GmbH

Pulmonary embolism in young people

Trends in Germany from 2005 to 2011Lungenembolie bei jungen MenschenTrends in Deutschland von 2005 bis 2011
F. Santosa
1   Department of Angiology, Helios Klinikum Krefeld, Germany
,
T. Moysidis
1   Department of Angiology, Helios Klinikum Krefeld, Germany
,
C. Moerchel
2   Thrombose Initiative e. V., Mainz, Germany
,
K. Kröger
1   Department of Angiology, Helios Klinikum Krefeld, Germany
2   Thrombose Initiative e. V., Mainz, Germany
,
A. Bufe
3   Department of Cardiology, Helios Klinikum Krefeld, University Witten / Herdecke, Germany
› Author Affiliations
We thank Referat VIII A 1 from the Federal Statistical Office for extracting and providing the data from the DRG-Statistik.
Further Information

Publication History

received: 06 May 2013

accepted in revised form: 18 October 2013

Publication Date:
27 December 2017 (online)

Zusammenfassung

Ziele: Es gibt eine anhaltende Diskussion über die Auswirkungen der hormonalen Kon-trazeption auf die Inzidenz von venösen Thromboembolien (VTE) bei jungen Frauen. Spezifische Daten für die Größe des Problems und ihre Veränderungen in den letzten Jahren in Deutschland sind nicht verfügbar. Daher untersuchten wir die Häufigkeit von VTE bei hospitalisierten jungen Menschen und analysierten geschlechtsspezifische Unterschiede.

Patienten und Methoden: Detaillierte Listen aller Lungenembolien (LE), kodiert als I26, und tiefer Venenthrombosen (TVT), kodiert als I80, bei Patienten im Alter von 10 bis 39 Jahre, die in den Jahren 2005 bis 2011 ins Krankenhaus eingeliefert worden waren, stellte das Statistische Bundesamt zur Verfügung.

Ergebnisse: Beginnend im Alter von 12–13 Jahren wurde für Frauen im Vergleich zu Männern eine höhere Anzahl von LE und TVT als Hauptdiagnose dokumentiert. Dieser geschlechtsspezifische Unterschied verschwindet im Alter von 32–33 Jahren. Dieser Unterschied in der Gesamtzahl der LE als Hauptdiagnose zwischen Männern und Frau-en innerhalb dieses Lebensabschnitts von 20 Jahre erhöhte sich von 318 in 2005 auf 606 im Jahr 2010 und sank auf 505 im Jahr 2011. Die Differenzierung in LE mit und ohne akutes cor pulmonale zeigte insbesondere eine spezifische Erhöhung der LE ohne akutes cor pulmonale bei jungen Frauen innerhalb dieser sieben Jahre. Ähnliche Änderungen konnten nicht für TVT als Hauptdiagnose gezeigt werden.

Schlussfolgerung: Die präsentierten Daten aus der deutschen DRG-Statistik zeigen einen dysproportional höheren Anstieg der Hospitalisierung junger Frauen mit Lungenembolie als Hauptdiagnose in den vergangenen Jahren. Die möglichen Ursachen der hormonalen Kon-trazeption für diesen Anstieg müssen weiter aufgeklärt werden.

Summary

Objectives: There is an ongoing discussion about the impact of hormonal contraception on the incidence of venous thromboembolism (VTE) in young women. Specific data of the significance of this problem and its changes in recent years in Germany are not available. Thus, we analyzed the incidence of VTE in hospitalized young patients and looked for gender-specific differences.

Patients and methods: Detailed lists of all pulmonary embolisms (PE) coded as I26 and deep vein thrombosis (DVT) coded as I80 in patients aged 10 to 39 years hospitalized in the years 2005 to 2011 were provided by the Federal Statistical Office.

Results: Beginning at the age of 12–13 years girls have higher numbers of PE and DVT documented as principal diagnosis, as compared to boys. This gender-specific difference disappears at the ages of 32–33 years. The difference in total numbers of PE (as principal diagnosis) between women and men within this 20-year time span increased from 318 in 2005 to 606 in 2010 and decreased to 505 in 2011. Stratifying the cases of PE according to presence or absence of cor pulmonale, the analysis showed a specific increase of PE in young women without cor pulmonale within the period of seven years between 2005 and 2011. Similar changes could not be shown for DVT as principal diagnosis.

Conclusion: The presented data from the German DRG statistics show a disproportionally higher increase of young women hospitalised for pulmonary embolism as principal diagnosis in recent years. The possible impact of hormonal contraception on this increase has to be further elucidated.

 
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