Summary
Objective: To evaluate two different protocols of cold compression therapy (CCT) for pain management
and functional recovery in dogs undergoing tibial plateau leveling osteotomy (TPLO).
Material and methods: A total of 27 adult dogs (n = 30 stifles; staged bilateral procedures: n = 3) undergoing
routine TPLO were randomly allocated to three groups (n = 10/group). Dogs of group
I received CCT once before and immediately after surgery. In dogs of group II CCT
was performed postoperatively four times at 6-hour intervals. Dogs of the control
group did not receive CCT. Circumference of the stifle joint and the following pain-related
parameters were measured by a single blinded observer before surgery and 1, 10 and
42 days after surgery: stifle joint range of motion (ROM), subjective degree of lameness,
and score of a modified Glasgow Pain Scale (GPS). Results: Both CCT groups showed significantly greater ROM and lower GPS scores 24 hours after
surgery compared to the control group. Ten days after surgery there was a significantly
lower degree of lameness in both CCT groups compared to the control group. Fourty-two
days after surgery a significantly greater ROM was observed in both CCT groups compared
to the control group. Group II also showed a significant improvement in the degree
of lameness and GPS. There were no significant differences in any of the parameters
between the two CCT groups at any time point. Conclusion: CCT applied preoperatively and immediately postoperatively showed similar short-
and long-term beneficial results compared to a previously established protocol of
applying CCT four times postoperatively. This protocol may be more suitable for practical
use. Clinical significance: The reported data can be used to establish the new protocol of CCT in a clinical
surrounding and to support postoperative rehabilitation of the canine patient.
Zusammenfassung
Ziel: Vergleich von zwei verschiedenen Protokollen der Kälte-Kompressionstherapie (KKT)
im Hinblick auf Schmerzmanagement und postoperative Rehabilitation bei Hunden nach
Tibial Plateau Leveling Osteotomy (TPLO). Material und Methoden: 27 adulte Hunde (30 Kniegelenke; drei etappenweise bilaterale Eingriffe), bei denen
eine routinemäßige TPLO erfolgte, wurden zufällig drei Gruppen zugeteilt (n = 10/Gruppe):
Hunde der Gruppe I erhielten die KKT einmalig vor und unmittelbar nach der TPLO, bei
Patienten der Gruppe II kam sie postoperativ viermalig im Abstand von 6 Stunden zur
Anwendung und bei Tieren der Kontrollgruppe unterblieb sie. Ein einzelner geblindeter
Untersucher bestimmte vor der TPLO sowie 1, 10, und 42 Tage nach dem Eingriff den
Umfang des Kniegelenks sowie folgende schmerzrelevante Parameter: Bewegungsumfang
(range of motion, ROM) des Kniegelenks, Lahmheit (subjektive Beurteilung) und Schmerzgrad
anhand einer modifizierten Glasgow Pain Scale (GPS). Ergebnisse: In Gruppe I und II ergaben sich 24 Stunden nach der TPLO im Vergleich zur Kontrollgruppe
signifikant höhere ROM-Werte und signifikant niedrigere GPS-Werte. Der Lahmheitsgrad
war 10 Tage nach der Operation in Gruppe I und II signifikant geringer als in der
Kontrollgruppe. 42 Tage nach TPLO zeigten Gruppe I und II im Vergleich zu der Kontrollgruppe
signifikant höhere ROM-Werte. Für Gruppe II ließ sich zu diesem Zeitpunkt zudem eine
signifikante Verbesserung hinsichtlich Lahmheitsgrad und GPS feststellen. Für keinen
Parameter und zu keinem Messzeitpunkt bestanden signifikante Unterschiede zwischen
den Gruppen I und II. Schlussfolgerung: Die jeweils einmalige Anwendung der KKT prä- und postoperativ zeigt ähnlich vorteilhafte
kurz- sowie langfristige Ergebnisse wie ein etabliertes Protokoll mit viermalig postoperativ
angewandter KKT. Dieses neue Protokoll kann in einer klinischen Umgebung praxistauglicher
sein. Klinische Relevanz: Die ermittelten Daten können genutzt werden, um das neue Protokoll der KKT in die
klinische Umgebung einzuführen und die postoperative Rehabilitation der Patienten
zu unterstützen.
Keywords
Cranial cruciate ligament rupture - TPLO - postoperative pain management - postoperative
rehabilitation
Schlüsselwörter
Ruptur des vorderen Kreuzbands - TPLO - postoperatives Schmerzmanagement - postoperative
Rehabilitation