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DOI: 10.1055/s-2008-1075683
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
MRSA-Prävalenz in medizinischen und pflegerischen Einrichtungen eines Landkreises
Prevalence of methicillin-resistant Staphylococcus aureus (MRSA) in patients in long-term care in hospitals, rehabilitation centers and nursing homes of a rural distric in GermanyPublikationsverlauf
eingereicht: 30.8.2007
akzeptiert: 28.1.2008
Publikationsdatum:
29. April 2008 (online)
Zusammenfassung
Hintergrund und Fragestellung: Multiresistente Erreger, insbesondere Methicillin-resistente Staphylococcus aureus (MRSA), haben in den letzten Jahren zu Problemen in Krankenhäusern und Altenheimen geführt. Flächendeckende bereichsübergreifende Prävalenz-Studien für Deutschland fehlen. Deshalb wurden in der vorliegenden Studie in einer Region die Prävalenz von MRSA in Krankenhäusern, Rehabilitationseinrichtungen und Altenheimen untersucht.
Patienten und Methodik: Im Landkreis Höxter wurde in medizinischen Einrichtungen die Prävalenz von MRSA mit Hilfe von Nasen-/Rachen- und ggfs. Wundabstrichen ermittelt. Neben der Methicillin-Resistenz wurde das Panton-Valentine-Leukocidin-(PVL)Toxin und der spa-Typ der Isolate bestimmt. Potenzielle Risikofaktoren für eine MRSA-Besiedlung wurden ermittelt.
Ergebnisse: S. aureus wurde bei 319 (29,5 %) von 1083 Patienten (614 weibl./469 männl., Durchschnittsalter 68,2 Jahre) aus 5 Akutkrankenhäusern, 5 Altenheimen und 3 Rehabilitations-Kliniken nachgewiesen. Die Prävalenz von MRSA lag bei 2,5 % (95 %-Konfidenzintervall (95%-KI) 1,7 - 3,7 %). In Krankenhäusern lag sie bei 3,4 %, in Altenheimen bei 2,3 % und in Rehabilitations-Kliniken bei 1,2 %, ohne statistisch signifikanten Unterschied zwischen den Einrichtungen. Der Anteil von MRSA an den S. aureus-Isolaten betrug 8,5 %, das PVL-Toxin-Gen wurde nicht nachgewiesen. In der multivariaten Analyse waren eine Hämodialyse-Behandlung (Odds Ratio (OR) 11,2; 95 % KI 1,9 - 67,4) und eine akute Infektion innerhalb der letzten 6 Monate vor Aufnahme (OR 6,5; 95 % KI 1,5 - 29,2) signifikant mit einem MRSA-Nachweis assoziiert. Die spa-Typisierung zeigte eine regional unterschiedliche Verteilung der MRSA-Subtypen. Mit 30 % war der Stamm t003 (ST 225; sog. „Rhein-Hessen-Stamm”) der häufigste, gefolgt von t032 mit 22,2 % (ST 22; „Barnimer-Stamm”).
Folgerungen: Diese erste regionale bereichs-übergreifende Studie liefert Daten zur MRSA-Situation in Deutschland als Grundlage für zusätzliche Präventionsmaßnahmen.
Summary
Background: In recent years multi-resistant pathogens, particularly methicillin-resistant Staphylococcus aureus (MRSA) have been causing increasing problems in hospitals and nursing homes. In Germany area-wide and interdisciplinary studies of prevalence of MRSA have not previously been conducted. For this reason we investigated the its prevalence in a cross-sectional study, which included patients in hospitals, rehabilitation centers and nursing homes in a rural district in Germany.
Methods and patients: The MRSA prevalence was determined by obtaining cultures from the nose, throat and any existing skin lesions of each patient in medical institutions and nursing homes in the the Höxter district. The presence of methicillin resistance, Panton-Valentine leukocidin (PVL) gene were determined and and staphylococcal protein A (spa) typing was done. Potential risk factors for MRSA colonization were also determined.
Results: S. aureus was isolated from 319 of 1 083 patients (614 females, 469 males; median age 68,2 years) from five hospitals, five nursing homes und three rehabilitation centers. The MRSA prevalence was 2,5% (95% confidence interval (CI) 1,7-3,7%). In hospitals the MRSA prevalence was 3,4%, in the nursing homes 2,3% and in rehabilitation centers 1,2%, without any significant difference between these three establishments. The proportion of MRSA in all S. aureus isolates was 8,5%. The PVL gene was not detected. It was found by multivariate analysis that variables independently associated with evidence of MRSA were haemodialysis (odds ratio (OR) 11,2; 95% CI 1,9-67,4) and an acute infection in the six months before hospital admission (OR 6,5; 95% CI 1,5-29,2). The spa typing showed different regional distribution of the MRSA subtypes. With 30% the spa type t003 (ST225 clone; in Germany called „Rhine-Hessen strain”) occurred most frequently, followed by t032 with 22,2% (ST22 clone, also called „Barnimer strain”).
Conclusions: This first regional corss-sectional study provides supportive data for MRSA surveillance in Germany and the data provide a basis for additional preventative measures.
Schlüsselwörter
MRSA - Prävalenz - Surveillance - Infektionsschutz - Altenheim - Rehabilitationsklinik
Key words
MRSA - prevalence - surveillance - infection control - nursing homes - rehabilitation centers
Literatur
- 1 von Baum H, Schmidt C, Svoboda D, Bock-Hensley O, Wendt C. Risk factors for methicillin-resistant Staphylococcus aureus carriage in residents of German nursing homes. Infect Control Hosp Epidemiol. 2002; 23 511-515
- 2 Blanc D S, Pittet D, Ruef C. et al . Epidemiology of methicillin-resistant Staphylococcus aureus: results of a nation-wide survey in Switzerland. Swiss Med Wkly. 2002; 132 223-229
- 3 Chaberny I F, Ziesing S, Mattner F. et al . The burden of MRSA in four German university hospitals. Int J Hyg Environ Health. 2005; 208 447-453
-
4 Gesundheitsministerkonferenz .Methicillin-resistente Staphylococcus aureus (MRSA). Beschluss der 79. Gesundheitsministerkonferenz der Länder vom 30.6.2006 Dessau http://www.gmkonline.de
- 5 Harmsen D, Claus H, Witte W, Rothganger J, Turnwald D, Vogel U. Typing of methicillin-resistant Staphylococcus aureus in a university hospital setting by using novel software for spa repeat determination and database management. J Clin Microbiol. 2003; 41 5442-5448
- 6 Heuck D, Fell G, Hamouda O, Claus H, Witte W. Erste Ergebnisse einer überregionalen Studie zur MRSA Besiedlung bei Bewohnern in Alten- und Pflegeheimen. Hyg Med. 2000; 25 191-192
- 7 Heudorf U, Bremer V, Heuck D. Methicillin-resistant Staphylococcus aureus in long-term care facilities for the aged in Frankfurt am Main, Germany, in 1999. Gesundheitswesen. 2001; 63 447-454
- 8 Höpken M -E, Dreesman J, Braulke C, Heuck D, Witte W. MRSA colonisation in a nursing home: risk factors and prevalence. Hyg Med. 2001; 26 225-230
- 9 Lina G, Piemont Y, Godail-Gamot F. et al . Involvement of Panton-Valentine leukocidin-producing Staphylococcus aureus in primary skin infections and pneumonia. Clin Infect Dis. 1999; 29 1128-1132
- 10 Lucet J C, Grenet K, Armand-Lefevre L. et al . High prevalence of carriage of methicillin-resistant Staphylococcus aureus at hospital admission in elderly patients: implications for infection control strategies. Infect Control Hosp Epidemiol. 2005; 26 121-126
- 11 Manian F A, Senkel D, Zack J, Meyer L. Routine screening for methicillin-resistant Staphylococcus aureus among patients newly admitted to an acute rehabilitation unit. Infect Control Hosp Epidemiol. 2002; 23 516-519
- 12 Minary-Dohen P, Bailly P, Bertrand X, Talon D. Methicillin-resistant Staphylococcus aureus (MRSA) in rehabilitation and chronic-care-facilities: what is the best strategy?. BMC Geriatr. 2003; 3 5
- 13 Neuhaus B, Bocter N, Braulke C, Heuck C, Witte W. Studie zum Vorkommen von Methicillin-resistenten Staphylococcus aureus in Alten- und Altenpflegeheimen in Nordrhein-Westfalen. Bundesgesundheitsbl - Gesundheitsforsch - Gesundheitsschutz. 2002; 45 894-904
-
14 Paul Ehrlich Gesellschaft für Chemotherapie e. V. http://www.p-e-g.org/ag_resistenz/main.htm.
- 15 Sax H, Harbarth S, Gavazzi G. et al . Prevalence and prediction of previously unknown MRSA carriage on admission to a geriatric hospital. Age Ageing. 2005; 34 456-462
- 16 Tiemersma E W, Bronzwaer S L, Lyytikäinen O. et al . Methicillin-resistant Staphylococcus aureus in Europe, 1999-2002. Emerg Infect Dis. 2004; 10 1627-1634
Dr. med. Ronald Woltering
Kreis Höxter, Fachbereich Gesundheits- und Veterinärwesen
Moltkestr. 12
37671 Höxter
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