Eur J Pediatr Surg 1987; 42(2): 91-93
DOI: 10.1055/s-2008-1075560
Originalarbeiten

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Pelviureteric Obstruction in Children: Growth of Kidney Parenchymal Area After Pyeloplasty

Die Ureterabgangsstenose im Kindesalter: Zunahme von Nierenparenchym nach PyeloplastikY. Vihma
  • Children's Hospital, University of Helsinki, Helsinki, Finland
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Summary

The excretory urographies of 26 patients with unilateral pelviureteric obstruction were analysed retrospectively. All patients had had dismembered pyeloplasty performed at the age of 9 months to 15 years 2 months. Planimetric parenchymal area measurements of each kidney were made from urographies performed preoperatively and at different stages of the follow-up period, the latest follow-ups being effected 3 to 14 years postoperatively. The postoperative parenchymal growth of the hydronephrotic kidneys was very good, especially in patients operated on in early childhood. The mean parenchymal growth rate in per cent of the hydronephrotic kidney exceeded the mean parenchymal growth rate in per cent, of its mate during the first postoperative year. During the long-term follow-up there was no further parenchymal "catch-up" growth of the hydronephrotic kidney as compared to the contralateral kidney. Planimetric measurement of kidney parenchymal area is proposed as a useful quantitative method for the preoperative and postoperative evaluation of hydronephrosis in children.

Zusammenfassung

Die Ausscheidungsurographien von 26 Patienten mit unilateraler Ureterabgangsstenose wurden retrospektiv analysiert. Alle waren im Alter von 9 Monaten bis 15 Jahren und 2 Monaten organerhaltend unter Resektion der Stenose operiert worden. Das Parenchymareal beider Nieren wurde planimetrisch sowohl von den präoperativen als von frühen und späten postoperativen (am spätesten 3 bis 14 Jahre nach der Nierenbeckenplastik) Urographiebildern gemessen. Das postoperative parenchymale Wachstum der hydronephrotischen Nieren war sehr gut, besonders bei den Patienten, die im frühen Kindesalter operiert worden waren. Die durchschnittliche prozentuale parenchymale Zunahme der hydronephrotischen Niere überschritt die durchschnittliche prozentuale parenchymale Zunahme der kontralateralen Niere während des ersten postoperativen Jahres. In der Langzeitnachuntersuchung wurde kein beschleunigtes Nachholwachstum der hydronephrotischen gegen die kontralaterale Niere festgestellt. Die planimetrische Messung des Nierenparenchymareales wird als eine anwendbare quantitative Methode für die präoperative und postoperative Beurteilung der kindlichen Hydronephrose vorgeschlagen.