Eur J Pediatr Surg 1987; 42(1): 23-25
DOI: 10.1055/s-2008-1075547
Originalarbeiten

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Non-Operative Management of Traumatized Spleen in Children: The Role of Open Abdominal Tap

Nichtoperative Behandlung der traumatisierten Milz bei Kindern: Anwendung der PeritoneallavageY. Wolf, I. Vinograd, S. Katz, M. Schiller
  • Department of Paediatric Surgery, Hadassah University Medical Center, Jerusalem, Israel
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Summary

Experience with non-operative management of paediatric splenic trauma in 12 children, and current treatment protocol are presented.

Splenic injury was confirmed in all instances by scintiscan. Under close observation no evidence of rebleeding was found. In one patient with persistent fever, peritoneal irritation and leukocytosis open abdominal tap was performed in order to eliminate other intra-abdominal injury and conservative treatment continued. Average stay in hospital was 11 days. Patients recovered fully by six weeks and repeat scintiscan at three months were normal in 9 patients and greatly improved in the other three. Most children sustaining splenic injury may be non-operatively managed. In a special subgroup of moderate bleeders open abdominal tap may increase the safety of this approach and reduce the number of superfluous laparotomies to a minimum.

Zusammenfassung

12 Kinder mit einer Milzverletzung wurden konservativ behandelt. Die dabei gewonnenen Erfahrungen werden geschildert. Bei allen Patienten wurde das Milztrauma mittels Szintiscan diagnostiziert. Die Behandlung war konservativ, Nachblutungen wurden nicht beobachtet. Bei einem Patienten mit persistierendem Fieber und Peritonitis wurde eine Peritoneallavage durchgeführt und die konservative Behandlung anschließend fortgesetzt.

Nach einer durchschnittlichen Aufenthaltsdauer von 11 Tagen konnten die Patienten entlassen werden. Nach 6 Wochen war die Wiederherstellung abgeschlossen, eine Szintigraphie-Kontrolle 3 Monate später ergab bei 9 Patienten eine vollständige Normalisierung des früheren Milzbefundes, bei dreien eine deutliche Besserung.

Daraus muß gefolgert werden, daß bei den meisten Kindern ein Milztrauma konservativ behandelt werden kann, wobei bei einer Untergruppe mit leichter Blutung die Peritoneallavage die Indikation für eine Laparotomie noch weiter einengen kann.

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