Eur J Pediatr Surg 1999; 9(1): 33-36
DOI: 10.1055/s-2008-1072209
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Our Experience in the Treatment of the Vesico-Ureteral Reflux with Lich-Gregoir Antireflux Surgical Procedure

Šime  Vučkov , Harry  Nikolić , Ante  Kvesić , Nado  Bukvić
  • Department of Pediatric Surgery (Head: Doz. Dr. Š. Vučkov), University Hospital Center, University of Rijeka, Rijeka, Croatia
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
25. März 2008 (online)

Abstract

In the period between January 1980 and December 1990 we had applied the operative Lich-Gregoir antireflux method on 166 patients, all of whom were children and adolescents, and performed 275 antireflux surgical procedures. The application of the above mentioned method on our patients yielded a success of 97.8 %. There have been no intraoperative complications which would affect the ultimate successful result of this antireflux operative method.

However, early postoperative complications occurred in two of our patients, causing infection of the wound, which resulted in further ureter stenoses.

Recurrent reflux occurred in 4 (2.2 %) and the stenoses also in other 4 (2.2%) operated ureters. The follow-up lasted from 4 up to 14 years. We added our personal detail to the original Lich-Gregoir antireflux method considering it to be a further improvement in achieving better results. We fixed the ureter to the detrusor with additional stitches in the newly formed hiatus, i.e. at the exit of the ureter out of the new submucous canal. The possibility of arousing postoperative paraostial diverticula is thus avoided, enabling us, at the same time, to enhance the newly formed ureteral hiatus in the detrusor. In this way the possibility of postoperative ureter stenoses is reduced.

According to our experience the above mentioned antireflux method does not give good postoperative results in patients with greatly dilated and aperistaltic ureter (megacystismegaureter type), while all other examples show a high percentage of postoperative success.

Zusammenfassung

In dem Zeitraum vom Januar 1980 bis Dezember 1990 wurden in unserer Abteilung 166 Patienten im Kindes- und Adoleszentenalter mit der Antireflux-Operation nach Lich-Gregoir operiert. Insgesamt führten wir 275 Antirefluxoperationen durch und hatten dabei eine Erfolgsrate von 97,8%. Wir hatten keine intraoperativen Komplikationen, die das Operationsergebnis negativ hätten beeinflussen können.

Bezüglich der frühen postoperativen Komplikationen sahen wir bei 2 Patienten eine Wundinfektion mit nachfolgender Ureterstenose. Zu einem Refluxrezidiv kam es bei 4 (2,2%), zu Ureterstenosen ebenso bei 4 (2,2 %) der operierten Ureteren. Die Nachuntersuchungszeit betrug 4 bis 14 Jahre.

Der ursprünglichen Operation nach Lich-Gregoir fügten wir ein eigenes. Detail zu, das unserer Meinung nach die operativen Ergebnisse noch zu verbessern vermag: an der Austrittstelle aus dem neugeschaffenen intramuralen Anteil fixierten wir den Ureter mit einigen zusätzlichen Nähten am Detrusor. Damit wird die Möglichkeit der postoperativen Entstehung eines paraostialen Divertikels vermieden, gleichzeitig macht dies die Schaffung eines größeren neugeformten Ureterhiatus möglich. Dadurch wird auch die Möglichkeit der Entstehung einer postoperativen Ureterstenose kleiner.

Wir machten die Erfahrung, daß die Ergebnisse der Antireflux-Operation nach Lich-Gregoir. lediglich bei Patienten mit stark dilatierten und aperistaltischen Ureteren weniger gut sind, während die Erfolgsraten bei allen anderen Patientengruppen sehr hoch sind.

    >