Zusammenfassung
Seit Stunkard et al. [1] 1955 das erste Mal die Kriterien des „Night Eating Syndrom” (NES) als (1) die Aufnahme
von mindestens 25 % der täglichen Kalorienmenge nach dem Abendessen, (2) Schlaflosigkeit
in mindestens der Hälfte der Zeit bis mindestens Mitternacht und (3) Appetitlosigkeit
morgens definierte, wurden in den folgenden Forschungsarbeiten bis heute die Kriterien
des NES immer weiter adaptiert. Dies erfolgte jedoch nicht in einem steten Bezug auf
bisherige Erkenntnisse, sondern die Veränderungen vollzogen sich ungeordnet und unabhängig
voneinander in verschiedene Richtungen. Übereinstimmend berichten die Autoren, dass
dieses Verhalten häufig bei Übergewichtigen und Adipösen, die Behandlung suchen, zu
finden ist. Inwieweit bzw. über welche Mechanismen Gewicht und NES zusammenhängen,
ist bis heute ungeklärt. Auch Schlafforscher zeigten vermehrt Interesse an der Patientengruppe,
die über Schlaflosigkeit und nächtliches Essen klagt. Hier entstanden weitere Definitionsversuche:
das „Night Eating/Drinking Syndrom”, das ursprünglich für Kinder definiert wurde und
in den letzten Jahren offiziell von der „Sleep Related Eating Disorder” (SRED) abgelöst
wurde. In der Psychosomatischen Forschung fand das Kriterium des nächtlichen Essens
(nächtliches Erwachen mit Nahrungsaufnahme) zunehmend Beachtung. Auf der Basis der
verschiedenen Definitionen wurden zahlreiche Forschungsarbeiten zu Prävalenz und anderen
Aspekten des NES veröffentlicht, die einerseits viel wertvolle Information über das
Störungsbild enthalten, andererseits aufgrund der geringen Vergleichbarkeit kaum valide
Aussagen in der Zusammenschau der bisherigen Erkenntnisse erlauben. Die vorliegende
Arbeit versucht, einen Überblick der bisherigen Definitionsversuche zu vermitteln
und eine erste Abgrenzung gegen die übrigen Konstrukte zu leisten.
Abstract
In the first description of the night eating syndrome (NES) 1955 by Stunkard et al.
[1] the criteria included (1) consumption of at least 25 % of the total calories for
the day after the evening meal (2) sleeplessness, at least until midnight more than
one half of the time and (3) morning anorexia with negligible food intake at breakfast.
Further studies altered these criteria step by step, without ever relating to the
changes already made by other authors. So today our knowledge about NES and its related
features is based on an amazing variety of constructs merely referred to by the same
term. However, there seems to be an agreement about a higher prevalence of the NES
in overweight and obese treatment seeking samples. The relationship between NES, body
weight and a possible influence of NES on overweight and obesity remains unclear and
needs to be further examined. In addition to the research activities regarding NES
as a possible eating disorder, sleep disorder specialists showed a growing interest
in patients with sleeplessness and nocturnal eating episodes. New definitions were
developed: the „night eating/drinking syndrome” (synonymous: NES), a disorder occurring
mainly in infancy and early childhood but also seen in adults. Today the less restrictive
concept „sleep related eating disorder” (SRED) eliminated the NES-concept, but also
states a sleep disorder that is not clearly distinguishable from NES described by
several authors as a possible eating disorder. In psychosomatic research the criteria
of nocturnal eating (recurrent awakenings & getting up to eat) was included in the
NES by a growing number of authors in the last 15 years. Based on this diversity of
diagnostic criteria in two different fields of expertise a lot of research was done
do investigate the prevalence of NES and further describe patients with NES. Today
a meaningful summary of these findings is not possible and despite a growing number
of research in NES and obesity the clinical relevance of the concept NES remains unclear.
In this article diagnostic criteria so far will be summarized and a rough differentiation
of NES to related constructs and disorders will be given.
Key words
night eating syndrome - nocturnal eating - eating disorders not otherwise specified
- sleep disorder
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Dipl.-Psych. Barbara Mühlhans
Psychosomatische und Psychotherapeutische Abteilung, Universitätsklinikum Erlangen
Schwabachanlage 6
91054 Erlangen
eMail: barbara.muehlhans@uk-erlangen.de