Eur J Pediatr Surg 1992; 2(6): 327-331
DOI: 10.1055/s-2008-1063471
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Diaphragmatic Hernia in Infancy and Childhood - 20 Years Experience

H.  Ehrén1 , B.  Frenckner1 , K.  Palmér2
  • 1Department of Pediatric Surgery, Karolinska Institute, St. Göran's Hospital, Stockholm, Sweden
  • 2Department of Pediatric Anesthesiology, Karolinska Institute, St. Göran's Hospital, Stockholm, Sweden
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Congenital diaphragmatic hernia through the foramen of Bochdalek usually presents with severe respiratory symptoms soon after birth. Despite successful repair of the defect the mortality rate still remains high. This may be due to co-existing pulmonary hypoplasia with pulmonary hypertension and concomitant right-to-left shunting. In order to find factors that predispose for good or bad outcome as well as to compare different modalities of treatment being used at our hospital, this twenty-year retrospective study was undertaken. It is confirmed that the extent of pulmonary hypoplasia at birth rather than the promptness of surgical repair and the skill of intensive care appears to be the major mortality factor. Initial experiences from extracorporeal membrane oxygenation (ECMO) are promising.

Zusammenfassung

Zwerchfellhernien führen meist zu schweren Atemstörungen unmittelbar nach der Geburt. Trotz erfolgreichem Verschlusses des Defektes ist die Mortalität immer noch hoch. Dies ist bedingt durch die begleitende primäre Lymphhypoplasie mit pulmonaler Hypertension und Rechts-links-Shunt. Um prognostische Faktoren herauszuarbeiten und unterschiedliche Therapiefaktoren vergleichen zu können, wurde die vorliegende Studie unternommen. Sie bestätigt, daß in erster Linie die Lungenhypoplasie und weniger der Zeitpunkt der operativen Korrektur oder die Art der Intensivbehandlung entscheidend für die Prognose ist. Erste Erfahrungen mit vier mit ECMO behandelten Patienten werden berichtet.