Aktuelle Urol 1986; 17(6): 308-313
DOI: 10.1055/s-2008-1061688
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© Georg Thieme Verlag, Stuttgart · New York

Die Ureteroileostomie nach eigener Modifikation

A Modified Technique of Uretero-IleostomyJ. Flamm, H. Kiesswetter
  • Urologische Abteilung des Wilhelminenspitals der Stadt Wien (Vorstand: Prof. Dr. W. Esch)
Further Information

Publication History

Publication Date:
23 April 2008 (online)

Zusammenfassung

Es wird über die Uretero-Ileostomie nach der eigenen Modifikation bei 32 Patienten mit Ileumconduit berichtet. Die Ergebnisse werden mit der früher angewandten Methode nach Clark (n = 43) verglichen. Die anfangs durchgeführten Methoden (Wallace I und Wallace II, n = 12 und 8) werden erwähnt. Insgesamt wurden zwischen 1967 und 1983 95 Ilealconduits durchgeführt. Vorteile der eigenen Modifikation sind in urodynamischer Hinsicht die End-zu-End-Anastomose ohne Umleitung des Harnflusses, die technisch einfache Durchführung bei Verwendung von nur einer Einstülpnaht und der Antirefluxmechanismus. Eine operative Revision war nach dieser Methode in keinem Fall nötig, eine Dilatation der Ureteren trat in 12,5% auf, eine Steinbildung in 4,6%. Bei einem Patienten wurde ein geringer Reflux nachgewiesen. Diese Ergebnisse zeigen eine Verbesserung gegenüber den anderen Anastomosenmethoden.

Abstract

This is a report on a modification of the uretero-ileostomy performed on 32 patients with an ileal conduite. The results were compared with those of 43 patients having been operated according to Clark's method which we had previously in use. Also the results of patients operated according to the methods Wallace I and Wallace II (n = 12, and n = 8) are mentioned in this paper. The total number of ileal conduites performed between 1967 and 1983 is 95. The advantages of our method are first of a urodynamic nature through the usage of end to end anastomosis without change of direction of the urinary flow, secondly a simplified technique through the usage of only one suture and thirdly the antirefluxmechanism. There was never any necessity of a revisional operation with our method, a dilation of the ureters occured in 12,5% and nephrolithiasis occurred in 4,6%. We had a minor reflux in one of our patients. These results show an improvement in comparison with the results after the earlier methods of anastomosis.

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