Aktuelle Urol 1989; 20(5): 249-252
DOI: 10.1055/s-2008-1061222
Operative Technik

© Georg Thieme Verlag, Stuttgart · New York

Der transpubische Zugang bei totaler Prostatektomie und Ileumneoblasenoperationen

The Transpublic Approach for Prostatectomy and Cystoprostatectomy with Subsequent Ileal NeobladderJ. Flamm, L. Wöber, H. Kiesswetter, S. Dona
  • Urologische Abteilung Wilhelminenspital Wien (Vorstand: Prim. Prof. Dr. W. Esch)
Further Information

Publication History

Publication Date:
28 April 2008 (online)

Zusammenfassung

Der transpubische Zugang wurde bei 36 Patienten mit totaler Prostatektomie wegen Prostatakarzinom (n = 26) oder radikaler Zystektomie wegen invasivem Urothelkarzinom (n = 10) mit Ileum-Pouch-Neoblase mit einem Durchschnittsalter von 58,2 Jahren durchgefuhrt. Methodisch wurde bei 13 Patienten eine V-förmige Symphysenresektion mit der Giglisäge durchgeführt, bei 23 Fällen eine U-förmige partielle Resektion, und zwar in 10 Fällen mit dem Meißel und in 13 Fällen mit der oszillierenden Säge. Komplikationen traten bei insgesamt 8 Patienten (22 %) auf, wobei in 6 Fällen (17 %) ein sicherer Zusammenhang mit der Resektion gegeben war.

Die postoperativen Schmerzen hängen vom Ausmaß der Resektion und vor allem von der methodisch schonenden Ausführung ab. Vorteile der Methode sind technisch einfache Durchführbarkeit, bessere Übersicht für Blutstillung und Anastomosierung.

Abstract

The transpubic approach was used in 36 patients undergoing radical cancer surgery. Transpubic prostatectomy for prostatic carcinoma was performed in 26 patients, while transpubic radical cystectomy with subsequent ileal neobladder was performed in 10 patients with invasive urothelial carcinoma.

In 13 patients a “V” shaped total sym-physectomy was made with the Gigli saw. In the remaining 23 patients a “U” shaped partial symphysectomy was performed, in 10 cases with a chisel and in 13 cases with an oscillating bone saw.

Complications occurred in a total of 8 (or 22 %) of the patients. However, only in 6 cases (or 17 %) of this group the complications were related to the symphysectomy. Postoperative pain correlated to the extent of resection and management.

The advantages of the transpubic technique are technical simplicity combined with better exposure of the retropubic veins, prostate and urethra. This additional exposure aids in performing radical surgery and in construction of the ileal neobladder-urethral anastomosis.

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