Klinische Neurophysiologie 1982; 13(1): 22-27
DOI: 10.1055/s-2008-1061060
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

EEG-Verlangsamung nach hochdosiertem Methotrexat mit Citrovorumfaktor-Schutz. Eine spektralanalytische Untersuchung

EEG-slowing after high-dose Methotrexate with citrovorumfactor-rescue. A spectralanalytic studyR. Korinthenberg, B. Lütkenhöner, D. Palm, J. Ritter
  • Neuropädiatrische Abteilung der Universitäts-Kinderklinik und Abteilung für experimentelle Audiologie der Universitäts Hals-Nasen-Ohrenklinik, Münster
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Publication Date:
18 March 2008 (online)

Summary

In 23 treatment courses of high-dose Methotrexate (MTXI with Leukovorin-rescue for osteogenic sarcoma serial EEG-examinations before and after MTX-infusion were done. In 11 courses Vincristine had been administered additionally. Frequency-analysis of EEG-background activity was performed by computer-based FFT.

At the end of the MTX-infusion EEGs were unchanged, compared with the findings before start of treatment. At 24 and 48 hours after start of infusion, there was a slight but statistically significant slowing, recognizable from an increase of the ϑ/α-ratio (median +48 %, range -7 % to +373 %) and a drop of dominant frequency (median - 8 %, range + 12 % to - 53 %). There was a stronger trend towards normalisation in patients, not having received Vincristine. The greatest changes were found in a patient, whose serum-MTX-concentration at 24 hours exceeded the upper therapeutic limit.

The EEG-findings are discussed as an equivalent of a subclinical MTX-encephalopathy. Acute encephalopathies with severe EEG-changes and morphological changes on CT have been observed in MTX-intoxications.

Zusammenfassung

Bei 23 Behandlungen mittels hochdosiertem Methotrexat und Leukovorinschutz bei Osteosarkompatienten wurden regelmäßige EEG-Untersuchungen mit computergestützter Spektralanalyse der Grundtätigkeit durchgeführt. Bei 11 Behandlungen war zusätzlich Vincristin verabreicht worden. Während bei Ende der Methotrexat-Infusion die EEG im Vergleich zum Befund vor Therapiebeginn unverändert waren, stellte sich nach 24 Stunden eine signifikante Verlangsamung der Grundtätigkeit dar, erkenntlich an einem Anstieg des ϑ/α-Quotienten und einem Abfall der dominanten Frequenz. Die Normalisierungstendenz nach 48 Stunden war bei Behandlungen ohne Vincristin deutlicher. Die stärksten EEG-Veränderungen fanden sich bei einem Patienten, dessen Serum-Methotrexat-Wert nach 24 Stunden den Toleranzbereich überstieg.

Die Befunde werden im Sinne einer transienten subklinischen Methotrexat-Enzephalopathie diskutiert mit fließendem Übergang zu akuten Enzephalopathien bei Methotrexat-Intoxikation.

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