Klinische Neurophysiologie 1993; 24(3): 174-177
DOI: 10.1055/s-2008-1060291
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Die exterozeptive Suppression der Aktivität des M. temporalis bei Hemiparesen nach akuten vaskulären Insulten

The exteroceptive suppression period of temporal muscle activity in patients with hemiparesis after acute vascular insultsJ. Liepert, M. Tegenthoff, J.-P. Malin
  • Neurologische Klinik und Poliklinik der Berufsgenossenschaftlichen Krankenanstalten Bergmannsheil der Ruhruniversität Bochum
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Summary

Latency and duration of the late exteroceptive suppression period of temporal muscle activity (ES 2) were measured in 15 patients with hemiparesis. The first measurement was done up to 1 week after the onset of symptoms, the second 2-3 weeks later on. It was performed by application of single electrical stimuli periorally during maximum teeth clenching.

Initially, the latency of exteroceptive suppression was prolonged especially on the paretic side, but also on the healthy side, thus indicating a bilateral innervation of temporalis muscles and the predominance of the contralateral hemisphere.

The second measurement showed a significant shortening of latency on both side in those patients who had a clinical improvement within the time course. Therefore the changes of latency were highly correlated with clinical characteristics and may serve as a prognostic parameter in hemiparesis.

The duration of the exteroceptive suppression period was shortened on both sides. When measured the second time, patients with hemiparesis on their left side showed more often prolongations of the suppression period. Right-sided paresis was more often combined with further shortening of the suppression period. The reason for these differences remains to be discussed.

Zusammenfassung

Bei 15 Patienten, die eine Hemiparese aufgrund eines vaskulären Insults erlitten hatten, wurden die Latenz und die Dauer der exterozeptiven Suppression der Aktivität des M. temporalis (ES 2) ca. vier Tage sowie etwa drei Wochen nach Auftreten der Symptomatik gemessen. Die Latenz bis zum Beginn der exterozeptiven Suppressionsphase war initial sowohl auf der paretischen als auch - in geringerem Maße - auf der gesunden Seite verlängert. Im Verlauf kam es zu einer beidseitigen partiellen Normalisierung der Latenz, die mit der klinischen Besserung korrelierte.

Die Dauer der exterozeptiven Suppressionsphase war initial verkürzt. Bei linksseitigen Hemiparesen traten im Verlauf eher Verlängerungen, bei rechtsseitigen eher weitere Verkürzungen auf. Die Ergebnisse werden hinsichtlich ihrer klinischen und lokalisationsdiagnostischen Bedeutung diskutiert.

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