Klinische Neurophysiologie 1998; 29(3): 204-208
DOI: 10.1055/s-2008-1060132
Originalia

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Erfassung gastrointestinaler Funktionsstörungen bei autonomen Neuropathien

Evaluation of functional gastrointestinal disorders in autonomic neuropathyT. Frieling, E. Weber, K. Becker
  • Klinik für Gastroenterologie, Hepatologie und Infektiologie Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Summary

Evaluation of functional gastrointestinal disorders in autonomic neuropathy: The clinical diagnosis of gastrointestinal autonomic neuropathy requires the exclusion of organic diseases since visceral neuropathy is only associated with unspecific symptoms. Until now, no diagnostic clinical tools are available to evaluate visceral neuropathy directly. Because of poor correlation between intestinal and extra-intestinal neuropathies, visceral neuropathy can only be considered by functional disorders of the gut, e.g. motility dysfunctions. Suitable methods to determine gastrointestinal dysfunction are manometry, pH-metry, radiology, scintigraphy and exhalation tests. In future, new technical approaches may extend the possibilities to detect gastrointestinal autonomic neuropathy. These are the electrogastrogram (EGG) by which dysrhytmia of electrical signals from pacemaker cells of the stomach might be detectable and additional methods that allow systematic recording of neural projections between the gastrointestinal tract and the central nervous system (CNS) in humans. By means of these new techniques afferent projections (cortical evoked potentials, magnetic resonance encephalography, positron emission tomography, functional magnetic resonance tomography) and efferent projections from the CNS to the gastrointestinal tract (transcranial magnetic stimulation) can be investigated.

Zusammenfassung

Die klinische Diagnose einer autonomen Neuropathie im Verdauungstrakt ist aufgrund der unspezifischen Beschwerden erst nach Ausschluß organischer Erkrankungen möglich. Infolge der nur geringen Korrelation mit extraintestinalen Neuropathien und dem Mangel an Untersuchungstechniken, die eine viszerale autonome Neuropathie direkt nachweisen können, kann sie nur durch die Erfassung von Funktionsstörungen, die im wesentlichen aus Motilitätsstörungen des Verdauungstraktes bestehen, vermutet werden. Verfügbare Methoden zum Nachweis gastrointestinaler Dysfunktionen sind hierbei die Manometrie, die pH-Metrie, röntgenologische bzw. szintigraphische Verfahren und Atemtests. Neuere, zur Zeit noch experimentelle Techniken, könnten in Zukunft die diagnostischen Möglichkeiten erweitern. Hierzu zählen zum einen die Erfassung elektrischer Signale von Schrittmacherzellen im Magen zur Detektion von gastralen Dysrhythmien durch das Elektrogastrogramm (EGG) und zum anderen Methoden, die eine systematische Untersuchung der Nervenbahnen zwischen Verdauungstrakt und ZNS beim Menschen ermöglichen. Durch diese Verfahren können afferente Projektionen (kortikale evozierte Potentiale, Magnetenzephalographie, Positronenemissionstomographie, funktionelle Magnetresonanztomographie) und efferente Nervenbahnen vom ZNS zum Gastrointestinaltrakt (transkranielle Magnetstimulation) untersucht werden.

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