Eur J Pediatr Surg 1982; 35(2): 46-50
DOI: 10.1055/s-2008-1059901
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Into the Limits of Neonatal Surgery1,2

Die Grenzen der NeugeborenenchirurgieP. P. Rickham
  • University Children's Hospital Zurich, Switzerland
1 Lecture given on the occasion of the conferring of honorary membership of the surgical section of the American Academy of Pediatrics, New Orleans, Oct., 1981.2 W. Ch. Hecker on the occasion of his 60th birthday.
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
25. März 2008 (online)

Abstract

After 33 years experience in neonatal surgery the considerable progress in this branch of medicine can be reviewed. The initially very high mortality was drastically reduced by the foundation of the first neonatal surgical unit in Liverpool in 1953, a unit which in the succeeding years was copied in most large paediatric surgical centres all over the world. The reasons why these units have today tended to become obsolete are discussed. Neonatal intensive therapy units for medical as well as surgical cases are now preferred in most centres. The great advances in chemotherapy, the therapy of respiratory complications, intravenous alimentation and monitoring of the patient have further decreased the operative mortality in neonates to such a degree that today only few problems remain.

Zusammenfassung

Aufgrund einer 33jährigen Erfahrung in der Neugeborenenchirurgie wird der Fortschritt auf diesem Sektor der Kinderchirurgie geschildert. Zu Beginn der Neugeborenenchirurgie bestand eine äußerst hohe Mortalität, welche durch die Gründung der I. Chirurgischen Neugeboreneneinheit in Liverpool im Jahre 1953 drastisch gesenkt werden konnte.
Eine solche Einheit wurde in den folgenden Jahren auch von den meisten größeren kinderchirurgischen Zentren aufgebaut. Die Gründe, warum chirurgische Neugeboreneneinheiten heute obsolet sind, werden diskutiert. Statt chirurgischen Neugeboreneneinheiten werden heute Neugeborenen-Intensivstationen sowohl für chirurgische wie für pädiatrische Patienten bevorzugt. Die großen Fortschritte in der Chemotherapie, der Behandlung respiratorischer Komplikationen, der intravenösen Ernährung und der Überwachung der Patienten haben die operative Mortalität bei Neugeborenen in einem Maße gesenkt, daß heute nur noch wenige Probleme übrigbleiben.