Eur J Pediatr Surg 1982; 37(11): 93-99
DOI: 10.1055/s-2008-1059823
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Zum Zeitpunkt und zur Technik der operativen Korrektur des kindlichen intersexuellen Genitale einschließlich dem Vorgehen bei partieller Vaginalaplasie

Notes on Timing and Technique of Surgical Correction of the Infantile Intersexual Genital Including Surgical Approach in Partial Absence of VaginaWaldemar Ch. Hecker
  • Kinderchirurgische Klinik (Direktor: Prof. Dr. W. Ch. Hecker) der Univ.-Kinderklinik München im Dr. von Haunerschen Kinderspital
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

The author holds the opinion that surgical correction of intersexual outer genital should be performed before the second birthday. In case of an adrenogenital syndrome with deep (peripheral) junction of the vagina into the urogenital sinus, vaginoplasty of the introitus and displacement of the clitoris should be performed in a single session. The author describes his own operational technique.

If the vagina enters the urogenital sinus near the bladder, the author recommends to employ the operation technique described by Hendrin for removal and reimplantation of the vagina into the perineum, combined with the author's own technique of displacing the clitoris.

Partial absence or atrophy of the vagina was seen in 8 cases. The author describes his own abdominoperineal operation method for correcting this defect. In cases where the intersexual genital is to be corrected in the direction of a male genital, the author recommends shaft erection in the first session and urethroplasty in the second session according to the technique described by Denis Browne.

In all, 132 patients were surgically treated for correction of an intersexual genital.

Zusammenfassung

Es wird die Auffassung vertreten, beim intersexuellen äußeren Genitale die operative Korrektur bis zum 2. Geburtstag vorgenommen zu haben. Beim adrenogenitalen Syndrom mit tiefer (peripherer) Einmündung der Vagina in den Sinus urogenital soll in einer Sitzung die Vaginaleingangsplastik und die Klitorisverlagerung durchgeführt werden. Die eigene Operationsmethode wird geschildert.

Bei hoher (blasennaher) Mündung der Vagina in den Sinus urogenitalis wird die Operationstechnik von Hendrin für die Vaginalauspflanzung und Neueinpflanzung in den Damm empfohlen in Kombination mit der eigenen Operationstechnik der Klitorisverlagerung.

In 8 Fällen fand sich eine partielle Vaginalaplasie. Die eigene Abdomino-perineale Operationsmethode zur Korrektur wird beschrieben. Für jene Fälle, bei denen das intersexuelle Genitale in männlicher Richtung korrigiert werden soll, wird in erster Sitzung eine Schaftaufrichtung des Phallus empfohlen und in zweiter Sitzung eine Harnröhrenplastik nach der Technik von Denis Browne.

Das Gesamtkrankengut an operativen Korrekturen vom intersexuellen Genitale beläuft sich auf 132 Fälle.