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DOI: 10.1055/s-2008-1059822
Repeated Endotracheal Intubations and Bronchial Lavage in the Postoperative Treatment of Tracheoesophageal Fistula
Wiederholte endotracheale Intubationen und Bronchiallavage in der postoperativen Behandlung der tracheoösophagealen FistelPublication History
Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract
Recurrent pulmonary atelectasis occurs often in neonates following primary repair of esophageal atresia, leading to massive pneumonia and respiratory failure. The atelectasis is caused by tenacious mucous plugs which are presumably formed as a result of ciliary mucosal damage secondary to reflux of gastric fluid through a tracheo-esophageal fistula. Early aggressive treatment of the atelectasis by repeated gentle tracheal intubation with bronchial lavage and suction is advocated. This treatment is well tolerated and is preferred to continuous intubation with its inherent dangers for the neonatal patient.
Zusammenfassung
Wiederholte Lungenatelektase ereignet sich oft bei Neugeborenen nach Korrektur einer Ösophagusatresie. Sie führt zu massiver Pneumonie und zu Ateminsuffizienz. Die Atelektase ist durch zähen Schleim bedingt. Er bleibt als Folge einer Schädigung der Schleimhautzilien liegen. Diese Schädigung kann durch den Reflux von Magensaft über die tracheoösophageale Fistel in der Trachea zustande kommen. Eine frühzeitige aktive Behandlung der Atelektase durch wiederholte vorsichtige Intubation mit Bronchiallavage und Absaugung wird empfohlen. Diese Behandlung wird gut toleriert und einer Dauerintubation vorgezogen.
Key words
Esophageal atresia - Tracheo-esophageal fistula - Pulmonary atelectasis, recurrent
Schlüsselwörter
Ösophagusatresie - Tracheo-ösophageale Fistel - Lungenatelektase, wiederholte