Eur J Pediatr Surg 1982; 37(9): 23-27
DOI: 10.1055/s-2008-1059810
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

One Stage Functional Reconstruction of Exstrophied Bladder: Report of Two Cases with Six-Year Follow-up

Einzeitige funktionelle Blasenrekonstruktion bei Blasenekstrophie: Bericht über zwei Fälle mit Nachuntersuchung nach 6 JahrenC. A. Montagnani
  • Department of Pediatric Surgery (Head: Prof. C. A. Montagnani), Ospedale Nuovo Regina Margherita, Roma/Italy
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Two female babies aged 8 and 13 mo., affected with bladder exstrophy, were submitted to a single-stage functional reconstruction of the bladder. Innominate osteotomy, bladder closure, anti-reflux procedure and narrowing of the bladder outlet followed by pubic reapproximation and easy closure of the abdominal wall were performed in one session. Bladder enlargement and a steadily improving continence occurred in the first case with no reflux and no urinary infection. Further surgery may not be needed if full urinary control can be achieved through active cooperation by the patient. Postoperative continence was achieved in the second patient with a secondary operation on the bladder outlet and pedicled muscle transplant. The absence of reflux, infection and pyelonephritis did warrant a safe and definite bladder enlargement, with a very satisfactory functional result. An anti-reflux procedure should always be performed at the time of bladder reconstruction in babies older than 3 or 4 months.

Zusammenfassung

Bei 2 weiblichen Säuglingen wurde im Alter von 8 bzw. 13 Monaten wegen Blasenekstrophie eine einzeitige funktionelle Blasenrekonstruktion vorgenommen. Beckenosteostomie, Blasenverschluß, Antireflux-Operation und Verengung des Blasenauslasses erfolgten in einer Sitzung. Es folgten die Vereinigung des Schambeins und ein dadurch erleichterter Schluß der Bauchdecke. Im ersten Fall erfolgte eine Vergrößerung der Blase. Die Kontinenz verbesserte sich zunehmend, ohne daß sich ein Reflux oder eine Harninfektion einstellten. Eine weitere Operation ist nicht erforderlich, vorausgesetzt, daß durch aktive Kooperation von seiten des Patienten volle Harnkontrolle erreicht wird. Bei dem 2. Patienten wurde die Kontinenz mit einem zweiten Eingriff am Blasenauslaß und mit einem gestielten Muskeltransplantat erreicht. Fehlen von Reflux, Infektion und Pyelonephritis gewährleisteten eine sichere und bleibende Vergrößerung der Blase mit einem sehr befriedigenden funktionellen Ergebnis. Eine Antireflux-Operation sollte immer gleichzeitig mit der Blasenrekonstruktion im Alter von 3 oder 4 Monaten vorgenommen werden.

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