Zusammenfassung:
In einer offenen, randomisierten Pharmakokinetikstudie der Phase II wurden insgesamt
27 Patienten mit einem histologisch verifizierten fortgechrittenen oder metastasierten
Prostatakarzinom mit dem GnRH-Agonisten Leuprorelinacetat behandelt. Im folgenden
werden die Ergebnisse einer Zwischenauswertung dargestellt. Es kamen 2 unterschiedliche
galenische Formulierungen zur Anwendung. 10 Patienten wurden mit dem 1-M-Depot, 3,75
mg Leuprorelinacetat/Monat, sc., 17 Patienten wurden mit dem neuentwickelten 3-M-Depot
und 11,25 mg Leuprorelinacetet/dreimonatlich, sc. therapiert. Bei beiden Patientengruppen
konnte der Testosteronspiegel durch die spätestens nach einem Behandlungsmonat komplette
hypophysäre Down-Regulation sicher und über den ganzen Beobachtungszeitraum anhaltend
in den Kastrationsbereich (< 50 ng/dl) gesenkt werden; bei DHT konnte parallel ein
ähnlicher Verlauf dokumentiert werden. Korrespondierend konnte eine mediane PSA-Reduktion
im Vergleich vom Ausgangswert von -97,0 bzw. -98,3% (1 M- bzw. 3-M-Depot) dokumentiert
werden. Escapes wurden nicht beobachtet. Eine initiate Begleitbehandlung mit Cyproteronacetat
bei 9 Patienten führte zu einer geringgradigen Modifikation der Kinetik des Serum-Testosteronspiegels
und der Serum-PSA-Verläufe. Nach dem ersten Behandlungsmonat waren diese Unterschiede
im Vergleich zu der Gruppe ohne Antiandrogenbehandlung nicht mher relevant. Die Leuprorelinacetatspiegel
- Spitzenspiegel (Cmax) wurden beim 1-M-Depot nach 1 Stunde mit 9,79 ng/ml und beim 3-M-Depot nach 3 Stunden
mit 21,60 ng/ml erreicht. Im steady state führte die konstante Leuprorelinfreisetzung
aus dem Depot bei beiden Formulierungen zu vergleichbaren Serumspiegeln (0,28 ng/ml
für das 1-M-Depot; 0,31 ng/ml für das 3-M-Depot). Beide Formulierungen bieten also
bei vergleichbaren endokrinen Effekten und Verträglichkeit die Möglichkeit einer effektiven
hormonellen Behandlung des Prostatakarzinoms.
Abstract
A New Ganlenical Formula of a Well-Established GnRH Analogur for Treatment of Prostate
Cancer: In an open, randomized phase II clinical trial, a total of 27 patients with
histologically confirmed advanced or metastatic prostate cancer were treated with
the GnRH analogue leuprorelinacetate. The results of an interim analysis of the first
6 months of this ongoing study are presented. Two different galenical formulas were
investigated. Ten patients were treated with the 1-month-depot, 17 patients received
the newly developed 3-month-depot containing 3.75 mg and 11.25 mg, respectively. In
both groups, s.c. injections of leuprorelinacetate depot produced a complete down-regulation
of the pituitary, thus leading to persistent suppression of testosterone and DHT to
castration range (> 50 ng/dl for testosterone) during the entire observation period.
After achievement of castrate levels, no escape of serum testosterone could be detected.
Parallel to gonadal suppression, a marked reduction of median PSA-levels could be
observed leading to a -97.0% (1-month-depot) and -98.3% (3-month-depot) reduction
compared to baseline levels. The majority of patients showed an objective response
to both formulas. During concomitant treatment with cyproteroneacetate for prevention
of clinical tumor flare in a subgroup of 9 patients, slight modifications of serum
testosterone and PSA kinetics during the first month of treatment became obvious.
Thereafter no relevant differences could be observed. The 3-month-depot showed a higher
meadian peak concentration (Cmax) of leuprorelinacetate (21.60 ng/ml) compared to the 1-month-depot of 9.79 ng/ml.
During the steay state a constant leuprorelin release could be detected leading to
median levels in a comparable range for both formulas of 0.28 ng/ml (1-month-depot)
and of 0.31 ng/ml (3-month-depot). tmax was reached after 1 and 3 hours, respectively. Both galenic formulas of the potent
GnRH analogue leuprorelinacetate are safe and highly effective for the treatment of
prostate cancer, leading to comparable endocrinological effects.
Key words:
Prostata cancer - GnRH analogue - Leuprorelinacetate - 3-month-depot - Endocrine treatment