Minim Invasive Neurosurg 1989; 32(6): 165-167
DOI: 10.1055/s-2008-1054029
Originalarbeiten - Articles

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Experimental intracranial hypertension following cisternal injection of various blood components

Experimentelle intrakranielle Hypertonie nach Zisterninjektion verschiedener BlutkomponentenH. Fujii, T. Yamashima, S. Higashi, M. Hashimoto, S. Yamamoto
  • Department of Neurosurgery, Kanazawa, University School of Medicine, Kanazawa, Japan
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Publication Date:
18 March 2008 (online)

Summary

Intracranial pressure (ICP) was recorded in 30 dogs which underwent cisternal injection of blood, serum, red blood cells (RBC), RBC ghosts, oxyhemoglobin or bilirubin. The amount of injection was 8-10ml of blood or an equivalent volume of blood components. Blood or RBC showed a sustained ICP of 15 to 25 mmHg, and RBC ghosts caused a slight transient rise of ICP. In contrast, oxyhemoglobin or bilirubin induced marked intracranial hypertension up to 60-80 mmHg which was associated with frequent pressure waves. Histological examination disclosed aseptic meningitis at the base of the brain and inflammatory changes in the floor of the fourth ventricle after the injection of oxyhemoglobin or bilirubin. It is suggested that the breakdown products of RBC might be causative factors of the intracranial hypertension following subarachnoid hemorrhage.

Zusammenfassung

Der intrakranielle Druck wurde an 30 Hunden gemessen, in deren Zisternen Blut, Serum, Erythrozyten und Blutkörperchenschatten, Oxyhämoglobin oder Bilirubin injiziert wurden. Die jeweils injizierte Menge bestand aus 8-10 ml Blut oder einem Äquivalentvolumen von Blutkomponenten. Blut oder Erythrozyten zeigten einen aufrechterhaltenen intrakraniellen Druck von 15-25mmHg, während die Erythrozytenschatten eine leichte vorübergehende Erhöhung des intrakraniellen Blutdrucks bewirkten. Im Gegensatz hierzu verursachten Oxyhämoglobin oder Bilirubin eine deutliche intrakranielle Hypertonie bis zu 60-80mmHg, die mit häufigen Druckwellen einherging. Die Histologie ergab eine aseptische Meningitis an der Gehirnbasis und entzündliche Veränderungen an der Fossa rhomboidea nach Injektion von Oxyhämoglobin oder Bilirubin. Es wird vermutet, daß die Abbauprodukte der Erythrozyten die kausalen Faktoren der intrakraniellen Hypertonie nach subarachnoidaler Blutung sind.

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