Minim Invasive Neurosurg 1989; 32(4): 110-115
DOI: 10.1055/s-2008-1054016
Originalarbeiten - Articles

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Cranioplasty of the anterior fossa traumatic bone defect using autologous cancellous bone

Kranioplastik traumatischer Knochendefekte der vorderen Schädelbasis mit autologer SpongiosaDj. Vranković1 , K. Glavina2
  • 1Section of Neurosurgery
  • 2Department of Radiology
  • General Hospital Osijek, Osijek, Yugoslavia
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Summary

Traumatic lesions of the anterior cranial fossa (ACF) with comminuted depressed fractures and with tears of dura require operative management.

In reports, the results of surgical treatment (repairing dural defects only) are not quite satisfactory. The cause of recurrent cerebrospinal fluid (CSF) rhinorrhea and/or meningitis in some cases is the neglect in managing the bone defects.

Being aware of the importance of the bony part of the ACF, in isolating the intracranial contents from the nasal and/or sinusal cavities, the covering of the midline bone defects on the floor of the ACF is also strongly indicated.

We treated four patients with acrylic material and one of them had recurrence of meningitis. Four years ago we started to cover the ACF bone defects using the plates and chips of autologous cancellous bone. Out of a group of 45 patients, 14 were treated closing the dura wounds and obliterating the bone defects. Five of them died of primary cerebral injuries; and in 9 patients (5 operated in acute stage and 4 in chronic stage) the results were excellent.

Zusammenfassung

Traumatische Läsionen der vorderen Schädelbasis mit Impressionsfraktur und Verdacht auf Durazerreißung erfordern eine operative Behandlung.

In den Berichten sind die Resultate chirurgischer Behandlungen (welche nur die Duraverletzung behandeln) unbefriedigend. Der Grund eines Rezidivs nasaler Liquorrhoe und/oder einer Meningitis ist in einigen Fällen eine Vernachlässigung der Behandlung der Knochendefekte der vorderen Schädelbasis.

Die Bedeutung des knöchernen Anteils der vorderen Schädelbasis bei der Isolierung des intrakraniellen Inhalts von Nase und/oder Nasennebenhöhlen und die Absicherung des Gehirns und des Liquors mit einer harten Unterlage ist uns bekannt. Die Abdeckung des Knochendefekts in dem mittleren Anteil der vorderen Schädelgrube ist ebenfalls absolut indiziert.

Früher behandelten wir unsere Fälle mit Materialien aus Akrylaten (vier Patienten mit einer Rezidivmeningitis). Vor vier Jahren begannen wir Knochendefekte der vorderen Basis mit Knochenplättchen und kleinen Teilen autologer Spongiosa zu decken. In der Gruppe von 45 wurden bei 14 Patienten die Durawunden und die Knochendefekte verschlossen. Fünf von ihnen starben an primären Hirnverletzungen; und bei 9 Patienten (5 in akutem und 4 in chronischem Zustand) waren die Resultate vorzüglich.

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