Minim Invasive Neurosurg 1980; 23(3): 80-88
DOI: 10.1055/s-2008-1053866
ORIGINALARBEITEN - ARTICLES

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Intrinsic third ventricle craniopharyngiomas with normal pressure hydrocephalus

Spezifische primäre Kraniopharyngeome des dritten Ventrikels bei «Normal pressure Hydrocephalus»I. Papo, M. Scarpelli, G. Caruselli
  • Neurosurgery Division, Regional General Hospital & Department of Pathology, University of Ancona - Ancona (Italy)
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Summary

Two observations of intrinsic third ventricle craniopharyngiomas, both involving males in the fifth decade, are reported. Histologically, the tumours, one entirely solid and the other one chiefly cystic, were composed of squamous epithelium with microcysts and no calcifications. In the literature primary third ventricle craniopharyngiomas are considered to be exceedingly rare. However, if a more precise preoperative diagnosis, using computerised axial tomography, were made as a matter of routine, to verify third ventricular masses, it might demonstrate that these tumours are more common than previously believed. In both cases striking clinical pictures of normal pressure hydrocephalus were observed. The relations between intracranial pressure, CSF circulation and ventricular size are discussed. On mechanical grounds, it is very difficult to explain the postoperative reduction in ventricular size, since there was no significant change in intracranial pressure.

Zusammenfassung

Es wird über zwei Beobachtungen von Kraniopharyngeom des 3. Ventrikels bei Männern in 5 Lebensdekaden berichtet. Histologisch bestanden die Tumoren - der eine solide und der andere überwiegend zystisch - aus Platten-Epithel mit Mikrozysten ohne Verkalkungen. In der Literatur sind primäre Kraniopharyngeome extrem selten. Bei einer exakteren präoperativen Diagnostik unter regelmäßiger Benutzung der axialen Computertomographie, läßt sich zeigen, daß diese Geschwülste häufiger sind als man bisher glaubte. In beiden Fällen fand sich klinisch ein deutlicher «normal pressure hydrocephalus». Die Beziehungen zwischen intrakraniellem Druck, Liquor-Zirkulation und Ventrikelgröße werden besprochen. Aus mechanischen Gründen ist es schwierig, die postoperative Verringerung der Ventrikelgröße zu erklären, da der intrakranielle Druck postoperativ keine signifikante Veränderung zeigt.

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