Minim Invasive Neurosurg 1993; 36(2): 44-50
DOI: 10.1055/s-2008-1053794
Originalarbeiten - Articles

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Classification of frontal fossa fractures associated with cerebrospinal fluid rhinorrhea, pneumocephalus or meningitis. Indications and time for surgical treatment

Klassifikation der Frakturen der frontalen Schädelgrube mit Liquorrhinorrhö, Pneumozephalus oder Meningitis. Indikation und Zeitpunkt der chirurgischen BehandlungDj. Vranković1 , K. Glavina2
  • 1Section of Neurosurgery
  • 2Department of Radiology, General Hospital Osijek, Osijek, Croatia
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Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Summary

The classification of anterior fossa fractures with their sequelae: cerebrospinal fluid (CSF) rhinorrhea, pneumocephalus, or meningitis is presented. This classification is based on five selection criteria which are discussed in this paper. This classification resulted in the table of indications for operative treatment, according to which the appropriate time for operation in urgent cases is immediately, in cases with absolute indication 5 to 6 days after the injury, in long-lasting CSF rhinorrhea or pneumocephalus 10 days after the onset, in intermittent or delayed rhinorrhea and/or pneumocephalus as soon as these signs occur, and in cases of meningitis soon after recovery. This study is based on the analysis of 52 consecutive surgically treated cases, collected from 1984 up to December 1989.

Zusammenfassung

Es wird die Klassifikation der Frakturen der vorderen Schädelgrube mit ihren Folgeerscheinungen dargestellt: Rhinoliquorrhö, Pneumozephalus oder Meningitis. Diese Klassifikation fußt auf fünf selektiven Kriterien, über die in dieser Arbeit gesprochen wird. Eine solche Klassifikation zeigt in der Tabelle die Indikationen zur operativen Behandlung. Auf ihr basierend ist der Zeitpunkt zur Operation: in urgenten Fällen sofort, in Fällen mit absoluten Indikationen in 5 bis 6 Tagen nach der Verletzung, bei länger dauernden nasalen Liquorrhöen oder Pneumozephalus 10 Tage nach der Verletzung, bei intermittierender oder verlängerter nasalen Liquorrhö und/oder Pneumozephalus sobald diese Zeichen auftreten und in Fällen mit Meningitis sogleich nach der Besserung. Diese Studie basiert auf einer Analyse von 52 konsekutiven chirurgisch behandelten Fällen, zusammengetragen zwischen 1984 und Dezember 1989.

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