Z Orthop Unfall 1998; 136(5): 390-401
DOI: 10.1055/s-2008-1053674
Extrakorporale Stoßwellentherapie

© 1998 F. Enke Verlag Stuttgart

Der Einsatz der extrakorporalen Stoßwellentherapie in der Orthopädie - eine Metaanalyse

Use of Extracorporal Shock-Wave Therapy (ESWT) in Orthopaedics - Review of LiteratureK.-D. Heller, F. U. Niethard
  • Orthopädische Universitätsklinik der Rheinisch-Westfälischen Technischen Hochschule Aachen (Direktor: Prof. Dr. F. U. Niethard)
Further Information

Publication History

Publication Date:
14 May 2008 (online)

Zusammenfassung

Fragestellung: Die Anwendung der extrakorporalen Stoßwellentherapie (ESWT) außerhalb der ableitenden Harnwege ist umstritten und bedarf einer aktuellen Betrachtung.

Methode: Im Sinne einer Metaanalyse wurden 105 zu dem Themenkomplex der Stoßwellentherapie an den Bewegungsorganen vorliegende Publikationen ausgewertet und nach einem international gebräuchlichen Schlüssel validiert. Rückschlüsse i.S. einer Therapieempfehlung müssen sowohl wissenschaftliche als auch wirtschaftliche Faktoren berücksichtigen.

Ergebnisse: Aus 55 Publikationen und Abstracts konnten 4825 mittels ESWT therapierte Fälle gesammelt werden. Nur 24 Publikationen mit 1585 Fällen (33%) erfüllen die Ansprüche einer auswertbaren wissenschaftlichen Untersuchung. Demnach ist die ESWT bei Tendinosis calcarea, bei der Epicondylopathia humeri und beim Fersensporn gleich wirksam wie andere herkömmliche Methoden. Aus derzeitiger wirtschaftlicher Sicht ist die ESWT wegen der höheren Komplikationsrate operativer Verfahren beim therapierefraktären Fersensporn zu rechtfertigen. Die Untersuchungen zur Therapie der Pseudarthrosen und der Enthesiopathien genügen den Ansprüchen wissenschaftlicher Studien nicht.

Schlußfolgerungen: Die derzeit weitgesteckte Indikation zur ESWT ist wissenschaftlich nicht begründet. Ziel mußes sein, mit Hilfe qualitativ hochwertiger Studien, einheitliche, d.h. adaequate Energiedichten und Impulsraten für die jeweiligen Indikationsgruppen anzugeben. Untersuchungen im Sinne einer evidence-based-medicine stehen aus, um die Indikation zu präzisieren.

Summary

Aim: Up to now ESWT is not a standard therapeutic technique in orthopaedics. The mechanisms of the induced analgesic effect or the mechanism of shock-waves in bony defects are still unknown. By metaanalysis successrates and indications for ESWT are worked out as well as adequate impulse- and energyrates according to actual state of knowledge. Aim of this study is to rate the published cases.

Method: 105 papers refering to ESWT of the locomotor system are rated. Validation was performed for each paper according to the international accepted system of the American Association of Spine Surgery in Type A-E. Advise for therapy is taken only from high quality publications of Type A and B. This advise should regard scientific as well as economic aspects.

Results: 4825 cases from 55 publications and abstracts that underwent ESWT were evaluated. 24 papers with 1585 cases (33%) live up to the standards of a scientific investigation. Numerous studies exist about therapy of calcifying tendinitis, epicondylitis humeri radialis, painfull heel, pseudarthrosis and other enthesiopathies. Especially the studies concerning pseudarthosis and other enthesiopathies do hardly live up to scientific standards. In calcifying tendinitis and painfull heel ESWT achieves nearly the same results than the established methods. No serious complications were observed. Because of the high complication rate in operative treatment of heel spur ESWT seems to be justifiable. The techniques of ESWT, energy density levels, impulse rates and complications will be described.

Conclusion: The advantages of ESWT are non-invasiveness and low rate of complications. Primary aim should be to evaluate adequate energy density levels and impulse rates for specific groups of indications using high quality studies according to evidence-based-medicine. Long term results need to be awaited to be able to compare ESWT with established methods. Recent inflationary use of ESWT especially in outpatient departments has no scientific indication in numerous cases as conservative methods are not used consequently.

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