Minim Invasive Neurosurg 1987; 30(3): 91-94
DOI: 10.1055/s-2008-1053664
Fallberichte - Case Reports

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Vertebral Osteomyelitis with chronic cervical extradural abscess in a heroin addict

Osteomyelitis der Wirbelsäule (HWS) mit chronischem zervikalem extraduralem Abszeß bei einer heroinsüchtigen PatientinV. Silvani, G. Brambilla, F. Rainoldi, P. Gaetani, V. Denaro1
  • Department of Surgery, Neurosurgical Section, University of Pavia, Pavia, Italy
  • 1Orthopaedic and Traumatology Clinic, University of Pavia, Pavia, Italy
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Publication Date:
18 March 2008 (online)

Summary

Chronic extradural abscess at C5-C6 level due to vertebral osteomyelitis is reported. The patient, a 26-year-old woman who had taken heroin intravenously for four years, developed progressive tetraparesis. Blood cultures and, at operation, the culture of the abscess drainage, grew Staphylococcus aureus. High resolution CT scan allowed for prompt diagnosis. Decompressive laminectomy and complete removal of the extradural mass were performed immediately, followed by multiple subtotal somatectomy (MSS) in order to obtain anterior decompression and mechanical reconstruction of the cervical column.

The pathogenetic, diagnostic and surgical problems of spinal extradural abscess are discussed. Multiple subtotal somatectomy and its indication are described.

Zusammenfassung

Es wird über einen chronischen extraduralen Abszeß auf der C5-C6-Ebene aufgrund einer Osteomyelitis der Wirbelsäule berichtet. Die 26jährige Patientin hatte vier Jahre lang intravenös Heroin genommen und entwickelte eine fortschreitende Tetraparese. Angelegte Blutkulturen und, bei der Operation, eine Kultur des abgesaugten Abszeßinhalts, ergaben Staphylococcus aureus-Stämme. Eine promte Diagnose wurde mittels hochauflösender Computertomographie ermöglicht. Es wurden eine sofortige dekompressive Laminektomie und vollständige Entfernung der extraduralen Masse vorgenommen, gefolgt von multipler subtotaler Somatektomie (MSS) zur Erzielung einer anterioren Dekompression und einer mechanischen Rekonstruktion der HWS.

Die pathogenetischen, diagnostischen und chirurgischen Probleme des extraduralen Rückenmarksabszesses werden diskutiert und die multiple subtotale Somatektomie und deren Indikationen beschrieben.

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