Z Orthop Unfall 1980; 118(5): 822-824
DOI: 10.1055/s-2008-1053543
Kurzmitteilungen

© F. Enke Verlag Stuttgart

Modifizierte Patellalängsosteotomie zur Behandlung der exzentrischen Chondromalazie und Retropatellararthrose

Vorläufige MitteilungModification of sagittal osteotomy of the patella as treatment of excentric chondromalazia or retropatellar arthrosisPreliminary communication.P. Griss
  • Orthopädische Klinik Lindenhof (Direktor: Professor Dr. G. Jentschura), Fakultät für Klinische Medizin Mannheim der Universität Heidelberg, Mannheim 1
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Es wird über eine Modifikation der von Morscher 1978 angegebenen Patellalängsosteotomie für die exzentrisch gelegene Chondromalazie (nur medial oder nur lateral) berichtet, wobei die Kongruenz (Parallelität der Gelenkspalte in der Tangentialaufnahme) durch Keilentahme aus der Patella und Anhebung einer Facette entsteht. Diese Osteotomie ist indiziert, wenn es durch Chondromalazie oder Arthrose einer Gelenkfacette zur Verschmälerung dieses Gelenkspaltes gekommen ist. Den Vorstellungen von Pauwels und Maquet folgend soll die Wiederherstellung eines breiten Gelenkspaltes und Druckentlastung reparative Vorgänge im Knorpel fördern. Die bisherigen vorläufigen klinischen Ergebnisse an 5 eigenen Fällen (max. postoperative Beobachtungszeit = 1 Jahr) sind ermutigend.

Abstract

The author presents a modification of Morscher's sagittal osteotomy of the patella especially for the treatment of excentric chondromalazia. Congruity of the joint spaces in this modification is achieved through removal of an anteriorly based bone wedge from the patella after sagittal wedge osteotomy allowing the lifting of one or the other patellar facet. This osteotomy is indicated in all cases of unilateral chondromalazia or arthrosis with narrowing of one of the two joint spaces viewed on tangential patello-femoral X-rays. Following the ideas of Pauwels and Maquet, restoration of a wide joint space and reduction of local excessive stress result in reparative mechanisms of the cartilage involved. The to date preliminary clinical results in 5 cases (1 year max. follow-up) are encouraging.

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